Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 2 december 2009

JAG SKÄMS INTE FÖR EVANGELIET


 "I BEGYNNELSEN FANNS ORDET OCH ORDET FANNS HOS GUD OCH ORDET VAR GUD. ORDET VAR LIV OCH LIVET VAR MÄNNISKORNAS LJUS"

Detta Ord ur Johannes evangelium har gett min själ liv ända sedan jag började läsa Bibeln som tonåring.
Det som först var torra bokstäver blev till liv när jag sökte efter Guds närvaro i trycksvärtan.

Men vad har vi gjort med Ordet? Både samhälle och kyrka lider av sekulariseringen, anser jag.

När jag bygger min värdegrund vill jag ha mer än bara tyckande, mer än bara känslor, mer än vad som ger mest profit... Jag söker efter en grund som kan bära de fyra svarta frågorna:

- synd, - skuld, - skam och - död...

Nej, detta orkar jag inte läsa! Det blir för tungt! - - -

Vänta nu... vad har vi gjort med Ordet, det stora Ord som ska ge oss liv?
På bilden ser du min farmors Bibel., tryckt 1889. Den har vackra silverbeslag och illustrationer av Gustav Doré:

... efter den från grundtexten utförda och beriktigade översättningen, tillika med nödiga förklaringar..."

Vår tid har förklarat bort Bibeltexten så till den milda grad att den nästan inte har någon betydelse. Eller så hamnar man i det andra diket; att texten missbrukas för egna syften. Detta har jag gemensamt med många muslimer, som också ogillar att deras Koranversar missbrukas.

Det behövs ständiga förklaringar av Ordet för att det ska bli begripligt för sin samtid.

Just nu är det mer politiskt korrekt att lyfta fram islam i den offentliga debatten och trycka ned allt det som andas kristen tro.

Men jag skäms inte för evangeliet! Det är en oerhörd kraft för den som längtar efter att komma Gud nära. Jag kommer att dela med mig av min tro på denna bloggsida utifrån det jag själv har funnit. Du är välkommen att kommentera och ge dina synpunkter.

OCH ORDET BLEV MÄNNISKA OCH BODDE IBLAND OSS
OCH VI SÅG HANS HÄRLIGHET
EN HÄRLIGHET SOM DEN ENDE SONEN FÅR AV SIN FADER
OCH HAN VAR FYLLD AV NÅD OCH SANNING.

I Jesu Kristi namn OCH i den demokratiska frihetens namn!
Helene Sturefelt


2 kommentarer:

  1. God kveld Helene!
    Gratulerer med blogg. Norge heier på deg. Jeg vil håpe at "Det gode Sverige" (heri opptatt det politiske etablissement, næringsliv, øvrige eliter inne nyhetsformidling, utdanning og kuntnerisk virksomhet, men ikke minst geistligheten) vil støtte deg i din anstrengelse for å oppnå kontakt med en ny og utfordrende kultur - som etterhvert tar en god del plass.

    Men - etter å ha hørt om Torgny Segerstedts ensomme kamp for sannheten og friheten gjennom Göteborgsposten - helt fra tidlig trettitall - og til sin død rett før slutten av den 2.verdenkrig, og ha fulgt den svenske samfunnsutviklingen de siste 20 år, ser det ut til at de samme gode mennesker er i ferd med å behandle deg som Torgny Segerstedt. La det være en trøst at ahn ble innkallt til den svenske kongen - for å få gode råd - råd ahn for øvrig ikke fulgte. I våre egen tid ble han hedret av det svenske kongehus - og den svenske regjering - uten at noen rødmet.

    Det jeg vil frem til: Du har lagt ut på en modig og ensom reise. Du vil bli nspottet og hånet av dine egne - og av de andre. Men la ikke det føre til at du tviler på din oppgave.

    Vi vil be for deg - og Herren vil gi deg styrke. Salig er de saktmodige - for de skal arve jorden.

    Jeg vil at du - og det svenske folk skal minnes Torgy Segerstedt

    SvaraRadera
  2. Tack Helene! Du ger röst åt hur många tänker och det är viktigt att det finns ledare som då har kunskap, visdom, balans i bedömningen, med känsla för både sanning och hänsyn till de människor vi berör. DU HAR MANIFESTERAT ANDLIGT LEDARSKAP! Vi måste både vara tydliga i dialogen och samtidigt försvara den generösa syn på en annan religion som Jesus förespråkade när han mötte samarierna och kommenterade dem.
    Ur det här samtalet kommer en ny öppenhet för att vilja veta och förstå vad ursprunglig kristen övertygelse betyder.
    Hoppas att Dina kolleger i Svensk Kyrkan stödjer Dig och att Du har personliga vänner som omsluter med goda ord och mycket förbön.
    Stanley Sjöberg

    SvaraRadera