Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 7 december 2009

KLIMATKRISEN OCH GUBBEN NOAK


Klimatmötet i Köpenhamn pågår just nu. Vår tid har två ödesfrågor som vi måste hitta ett förhållningssätt till. Det ena är klimatet, det andra är islam. Det är alldeles nödvändigt med mer kunskap och prestigelösa beslut i samverkan. Fler mötesplatser behövs för att förstå vidden av det som håller på att hända.

Just nu skulle jag vilja åka till den lilla ön Kirebass (felstavat?) utanför Australien. I takt med att glaciärerna smälter, stiger havsnivån. Invånarna är oroliga. I en intervju berättar en kvinna att de inte har mycket teknik till godo där, men att de är desto rikare på glädje och harmoni. De får ta konsekvensen av vårt slösaktiga rikemanssätt att släppa ut miljögifter. Jag skäms när jag hör detta.

JORDEN BLEV ALLTMER FÖRDÄRVAD FÖR GUDS ÅSYN OCH JORDEN UPPFYLLDES AV VÅLD...
JAG SKALL LÅTA FLODEN KOMMA MED VATTEN ÖVER JORDEN OCH FÖRDÄRVA ALLT KÖTT SOM HAR NÅGON LIVSANDE... OCH HERREN SADE TILL NOA: GÅ IN I ARKEN MED HELA DITT HUS TY DIG HAR JAG FUNNIT RÄTTFÄRDIG...
1 Mosebok kap 6 vers 12, 17 och 7 vers 1.

De flesta accepterar att ta ansvar för sina egna konsekvenser. Det är värre med de som andra orsakat. Noa fick ta konsekvensen av andras våld och brottslighet. Syndafloden kom och dränkte allt. Sedan fick livet börja på nytt.
Hur många syndafloder har gått över världen sedan dess?
Är det ett nödvändigt reningsbad som måste tvätta världen ny, med jämna mellanrum?

Varför smälter glaciärerna? Är det en naturlig periodicitet eller har våra utsläpp orsakat den? Vi vet inte. Men jag vill inte vänta på att forskarna ska komma överens! Under tiden drunknar folket på den lilla ön utanför Australien... Faktum kvarstår, vattennivån stiger.

Vilken statsman vågar släppa prestigen först i Köpenhamn? Vilket land vågar ta de tuffaste besluten med en handlingsplan som ger effekt i verkligheten? Och vem av oss är beredd att börja släppa vår egen bekvämlighet för att visa att vi själva menar allvar?

Ska regnbågen få fortsätta lysa med hopp om ett Nytt Förbund? Jag vill gärna tro det.
Det kan vara så enkelt att "allt man vill är möjligt".
Men du som inte vill avstå dina privilegier och fördelar, du kan flyga till den lilla ön och dela ut simringar...
Ta bad-ankan med dig.

Blöta hälsningar,
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar