Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 8 januari 2010

JESUS RÄDDAR FRÅN HELVETET



Det jag nu ska skriva är svårt. Bibeltexter om Jesus och helvetet har tolkats olika. Värst var det under den tiden då kyrkans predikanter använde detta för att skrämma och hota. När religionsfrihetslagen kom 1951 fick detta till följd att många vände sig bort från kristendomen. Äntligen slipper vi helvetets hot!
Jag vill inte heller leva i en tro som utgår från något så negativt.

Bilden du ser är en PANSARVAGN som användes under andra världskriget. Den står i Gdansk som ett tecken på att denna galenskap aldrig mer får upprepas! Vi åkte till över till Polen på en historisk rundresa, där Kjell-Albin Abrahamsson var en av föreläsarna. Rekommenderas!

Men låt oss nu ta tag i de svåra orden. Bakgrunden är när vi står inför yttersta domen och vårt liv spelas upp inför Gud. Har jag bemött min medmänniska med omsorg? Eller struntat i honom/henne?
MATTEUS kap 25 vers 41:
"SEDAN SKALL HAN (JESUS) SÄGA TILL DEM SOM STÅR TILL VÄNSTER: GÅ BORT FRÅN MIG, NI FÖRBANNADE, TILL DEN EVIGA ELD SOM VÄNTAR DJÄVULEN OCH HANS ÄNGLAR. JAG VAR HUNGRIG OCH NI GAV MIG INTE ATT ÄTA..."
Och så räknas några vardagliga situationer upp, där man missat att ta sitt ansvar. Jesus betraktar varje människa så högt att det är som om vi hade mött Honom Själv! Han slutar med ett tydligt åtskiljande:

"SANNERLIGEN, VAD NI INTE HAR GJORT MOT EN AV DESSA MINA MINSTA, DET HAR NI INTE HELLER GJORT MOT MIG. DESSA SKALL GÅ BORT TILL EVIGT STRAFF, MEN DE RÄTTFÄRDIGA TILL EVIGT LIV".

Jesus säger att detta helvete inte är berett för människor. Det är förberett för "djävulen och hans änglar". Det är inte meningen att människan ska vara där. Du och jag, oavsett religion, hör ihop med Gud! Men allvaret är att vi kan leva på ett sådant sätt att allt går förlorat. Gud kastar inga människor till helvetet!
En gammal predikant, Erik Bernspång, sa en gång:
- Helvetet befolkas endast av frivilliga... .Om det skulle finnas människor där, så har de själva kommit dit därför att de sa nej till den räddning Jesus ville ge dem.

Det här är inte bara teologi. Det här är den verklighet vi lever i redan nu. Helvetet finns mitt ibland oss! Och det är vi själva som orsakar detta. Vår smärta, vårt hämndbegär och maktlystnad att kontrollera andra skapar helvetet på jorden. Så det Jesus säger i evangelierna är en direkt spegling av vårt eget liv. Det fortsätter på andra sidan och han ber oss vara uppmärksamma!

Motsatsen är de situationer där vi faktiskt är hjälpsamma och kärleksfulla - det skapar ett himmelrike!

Hur räddas man från helvetet?
Hela ens sinne kan ibland kännas fullt av dumheter och mörker. Hur kommer man ur det? Och på vilket sätt räddar Jesus oss?
Det tar vi i nästa inlägg...

Himmelska hälsningar till er ALLA!
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar