Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 30 januari 2010

TREENIGHETEN


För många som tänker bokstavligt blir Guds treenighet egendomlig. Det handlar inte om substansen utan om uttryckformer. Det är så lätt att bokstaven dödar när vi istället ska låta Anden göra detta levande för oss.

Treenigheten finns överallt. Det är ett naturligt fenomen. Några exempel:
1) ÄGGET består av skal, vita och gula. Dessa tre utgör äggets enhet. Skalet i sig är inte ett ägg, bara i samhörighet med de andra två delarna.
Delen är inte helheten, men helheten består av sina delar.
2) VATTEN: även här finns naturens treenighet: vatten som ånga, i fast form som is,  och i flytande form.
Detta är samma vatten oavsett hur det uppenbarar sig.

Islam säger att Gud är större än allt och alla. Ja, det håller jag som kristen med om.
Men Gud är inte "transcendent" och onåbar. Om Gud älskar oss, vill Gud komma oss nära, och söker kontakt med oss.
För mig är det ett fantastiskt Gudsbevis att Gud kommer nära såsom en av oss. Gud älskar sin skapelse och  träder in i vår historia som Jesus Kristus. Guds Ande är med Jesus på ett speciellt sätt, vilket visar sig i att han hanterar naturlagarna som han vill: botar sjuka, uppväcker döda, bespisningsundret, förlåter synder... och dör på korset för att sedan uppstå från de döda.

Bibeln berättar på flera ställen om denna treenighet:
Matteus kap 28:18
- JESUS SA: ÅT MIG HAR GETTS ALL MAKT I HIMLEN OCH PÅ JORDEN. GÅ DÄRFÖR UT OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR. DÖP DEM I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.
Johannes kap 10:36-38
- HUR KAN NI DÅ SÄGA TILL MIG, SOM FADERN HAR HELGAT OCH SÄNT TILL VÄRLDEN, ATT JAG HÄDAR NÄR JAG SÄGER: JAG ÄR GUDS SON... FADERN ÄR I MIG OCH JAG I FADERN.
Johannes kap 14:26, Jesus sa:
- HJÄLPAREN, DEN HELIGA ANDEN SOM FADERN SKALL SÄNDA I MITT NAMN, SKALL LÄRA ER ALLT OCH PÅMINNA ER ALLT JAG HAR SAGT.

-
Nej, GUD är inte tre olika...

KORANEN Sura 5:77
- OTROGNA är de som säger: Gud är den tredje av tre. Det finns ingen gud utom en enda Gud, och om de inte upphör med vad de säger, skall sannerligen ett plågsamt straff drabba dem som är otrogna.

Javisst, Gud är EN. Men om vi inte kan komma i kontakt med Gud, blir allt bara ett trist filosofiskt resonemang som tröttar ut och inte leder någon vart.

Nya Testamentet är äldre än Koranen. Vittnesbördet om en Gud som älskar alla människor, även de som misslyckas att göra Guds vilja, är det starkaste jag har hört. Jag blir inte skrämd till tro, jag blir inbjuden till tro, som är Gemenskap! Den Guds Ande som sänkte sig över Jesus (Matteus 3:16) bor också i mig, genom dopet och ger mig en underbar närhet till Gud!

Jag vill inte missionera bland muslimer. Men jag välkomnar varje samtal och varje dialog.
Nya Testamentet redovisar många frågor: Vem är Jesus?
MATTEUS 16:16
- OCH NI? FRÅGADE JESUS, VEM SÄGER NI ATT JAG ÄR?
SIMON PETRUS SVARADE:
- DU ÄR MESSIAS, DEN  LEVANDE GUDENS SON.

Detta är min trosbekännelse. Nu ska jag åka till en lovsångskväll och ge honom min tillbedjan och kärlek.
Och be för dig!

Enhetliga hälsningar
Helene Sturefelt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar