Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 1 februari 2010

ANONYM ELLER INTE?



Tack Gode Gud för Demokratins Frihet att få Yttra sina åsikter!
Jag funderar mycket på detta att vara anonym eller inte. Anonymiteten skyddar, men hindrar också att nå längre. Själva åsikten är den samma, men det blir ändå en helt annan sak beroende på vem som säger vad.

Det är skillnad om chefredaktören på Svenska Dagbladet säger:
- jag är kristen...
... vilket hände med Elisabet Sandlund, som nu basar på tidningen DAGEN, eller om jag som präst säger:
- jag är kristen.
- Jaha, det har du väl betalt för? glirade en bekant.
(inom parentes: sekulariseringen sprider sig även inom kyrkan, men det tar vi en annan gång).
http://www.dagen.se/ViewCategory.aspx?kat=2

Eller, och här bränner det till, om en ateist säger:
- jag har blivit kristen...
Eller om en muslim säger:
- jag har konverterat och blivit kristen...
Dessa båda sista kommer att bli bemötta på olika sätt beroende på sitt sammanhang.
Ateisten kan bli bemött med hån och kommentarer, men också med respekt.

Men hur blir det för muslimen?
Det är ju där hela denna dialog tog sin början! Kvinnan från Azerbadjan som konverterade, mannen från Iran som också lämnade islam då han mötte JESUS som sin befriare och "hjärtevän", och som upplever hot.

Det är många som påtalar detta anonymt för man vill inte/vågar inte stå för åsikten, det är för svårt, allt för komplicerat, knepigt att klara följdfrågorna o s v.
Men om jag som präst med mitt namn påtalar detta, då når det längre.
Det är aldrig roligt att förlora en medlem. Men det handlar om djupare värden - att hitta Guds Kärlek. Min erfarenhet säger mig att Guds Kärlek finns inte överallt. Jag har själv gjort ett par dikeskörningar vad gäller religion och fromma sekter...

Det är fint att vara Sökare, men det är ännu bättre att vara Finnare!
Det finns inget som rör mitt hjärta så som bönen och lovsången till Jesus Kristus!

Politiskt sätt är jag helst anonym - dock ett kraftfullt Nej Tack till SD!
För andra är det tvärtom; anoym i religiösa frågor men "bekännande" vad gäller politik.

Fast det blir mycket roligare om man gör som en busschaufför i Stockholm gjorde: han spelade gospelmusik hela dagarna i sin buss - och många åkte gärna med "the Gospel train"!
Oj, tänk om han bröt mot reglerna....?

Hemliga hälsningar ; )
HS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar