Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 27 februari 2010

FÄNGELSE-KLOSTER

Hur stränga straff ska ett civiliserat samhälle ha?
Min muslimske mail-kontakt Iyad menar att det svenska samhället har för svaga straff för att avskräcka brott. Han tar som exempel våldtäktsmän som har alldeles för korta straff och där 95% upprepar sina övergrepp när de kommer ut.
Det är bättre att förövaren får lida istället för brottsoffret, menar han.

Det ligger något i det.
Men, jag tror inte på straff. Man kan inte SLÅ in vett i skallen. Den som själv är slagen, slår tillbaka.
Vårt kristna samhälle bygger istället på beteendeförändring. Vi vill komma åt roten till det onda, i tron på att människan kan förändras.

Skänninge anstalt i Östergötland har ett unikt projekt  där ett minikloster är byggt inne på anstaltens område. Innanför taggtråd och skyddsmurar finns en plats dit internerna kan söka sig. Här har man skapat en miljö där fången kan komma till insikt, med hjälp av 12-stegsmodellen.

Läs länken:
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1827&Itemid=33

På bilden ser du ett biktbås från Mariakyrkan i Gdansk.
Att verkligen möta sig själv och sina gärningar är ett helvete. Att komma till insikt över vad man verkligen har gjort mot en annan människa, kräver stort mod. Denna insikt kan leda till omvändelse, till att bli Människa, inte bara en varelse på två ben.

I Skänninge arbetar man med undervisning och själavård. Det är en kärleksfull miljö där allvaret leder framåt.
Om jag prövar min muslimske mail-kontakts krav på hårdare straff, då finns ingen öppning till förändring, bara rädsla.

För ett halv år sedan följde jag med besöksgruppen till Skänninge anstalt.
Det var ett starkt möte med internerna - särskilt med de tuffa muslimska killarna... som vi kaffebordet frågade hela tiden:
- Vem är Jesus? Vad har han gjort? Hur kan han hjälpa?
                                                              Strålande Kristus, Gdansk

En intern berättade:
- När jag såg Jesus på korset och spikarna i händerna, så var den smärtan lika stor som den jag känner. Mitt liv är skit. Det kunde lika gärna varit jag som hängde där... och när jag insåg det, att han, Jesus gjort det för min skull, hände något med mig.. inte vet jag hur... men det var som det onda, jävliga i mig löstes... som en stråle av ljus träffade mig... Allt hat, alla hämndbegär rann bort... inte vet jag... men nu är jag beredd att kämpa... bli en människa...

Det tar tid att lämna den mentala hårdheten som islam innebär.
Det tar tid att lära sig leva i tillit och respekt.
Jo, även en våldtäktsman kan bli fri från sitt inre mörker, även en sådan "lågt stående intern" kan bli frälst och fri. Och leva normalt bland andra i samhället.

S:ta Ingrid hälsar.
Helene Sturefelt

3 kommentarer:

  1. Min muslimske mail-kontakt fortsätter:

    Det är inte sant att man aldrig talar om förlåtelse. Det är för att du kanske aldrig går på islamiska föreläsningar. Det enda du läser om Islam är kanske det som nämns på nyheterna eller det som islamhatare sprider på nätet. Det är synd att dessa muslimer är de som är er källa när ni vill försöka förstå Islam. Tyvärr...

    Beteendeändring stämmer. Men i ett samhälle krävs ibland hårda straff för att minska brott. Saudi-arabien är det land som har minst antal våldtäkter i världen och minst stöld osv. Folk lämnar till och med guldaffärer tomma och öppna när de beger sig till moskén för bön. För de vet att ingen vågar stjäla p.g.a. det hårda straffet OCH att det ständigt sker beteendeändring genom att förklara vad som är rätt och fel osv..

    SvaraRadera
  2. Din muslimska mail-kontakt, det vore intressant om han kunde lämna sina tankar och funderingar här i din Religions Dialog. Så att vi andra kan bemöta hans åsikter och ställa frågor till honom.
    Den dagen vi straffar människor istället för beteendeändring så försvinner vår medmänsklighet. Vi har alla starka åsikter om olika brott och straff och det ska vi ha. Det är våra åsikter som leder till förändring ;) Alla människor har rätt till en 2:a chans att förädra sitt liv. Visst finns det en del som behöver fler chanser än så och det kan vi tycka och tänka som vi vill om, men jag tror fortfarande inte på hårdare straff. Att bli berövade friheten är ett straff i sig, men de kan även få hjälp av en psykolog m.m De kan under denna tiden få hjälp att ta tag i sitt liv och förändra detta till något positivt. De brottslingar som har tagit en förändring är en tillgång ute i samhället, föreläsa i skolorna för ungdomare eller kanske i andra fängelse, behandlingshem m.m. Tänk att vi kan vända något negativt till något positivt med beteendeförändring.
    Jag har mycket svårt att tro att en sån här förändring kan ske med hårdare straff som tar fram rädsla hos människor.

    Anne-Sophie

    SvaraRadera
  3. När vi bodde i den lilla byn med 900 invånare, låste vi varken husdörr eller bildörr. Alla kände varann, alla litade på varann.
    Det var ett samhälle byggt på tillit. Inte på rädsla för hårda straff...
    HS

    SvaraRadera