Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 20 februari 2010

GÅ BORT, SATAN


De flesta vet när muslimernas fasta - Ramadan - infaller, i år är det i augusti. Men hur många vet att vår kristna kyrka nu har börjat sin fastetid?
Bibeltexterna som nu läses i våra kyrkor, har en allvarlig ton och manar till eftertanke. Det kan väl behövas i dessa tider av både Melodifestival och OS-tävlingar, tycker jag.

Imorgon är det 1 söndagen i Fastan. I Matteusevangeliet läser vi att Jesus var väl medveten om att han skulle lida mycket och den dödsdom som väntade honom. Petrus tog honom avsides och började förebrå honom, och sa:
- Må Gud bevara dig, Herre. Något sådant skall aldrig hända dig.
Jesus vände sig om och sa:
- Håll dig på din plats, Satan. Du vill få mig på fall, för dina tankar är inte Guds, utan människors.
(Matteus 16:21-23)

Petrus förstår inte vad som ska hända, trots att profeterna (Jesaja 53) förebådat att Messias måste lida.
Petrus älskar Jesus och vill inte att detta onda ska inträffa.
Muslimerna älskar också Jesus, och har berättat vänligt för mig att Koranen säger att Jesus togs direkt upp till himlen, och slapp både lidande och den smutsiga, blodiga, kroppsliga döden.

Det är kanske snällt.. men...

.. det är inte enligt Guds plan!
Tänk dig själv: hur ska döden besegras? Du kan inte göra det, inte jag heller, inga läkare, inga mirakelkurer. Evangelierna säger tydligt att döden besegras bara genom att Någon går in i den, DÖR, och sedan UPPSTÅR. Det är seger!

Tänk om Jesus hade sagt.
- Du har rätt, Petrus, vi går och fiskar istället....
... och hade undvikit detta svåra.

Islam tar ett steg tillbaka i denna fråga. Koranens texter hjälper mig inte att hitta vägar ur dödsriket.
Men jag kan ju ha missat något - - -

Kristendomen är en mycket kroppslig religion.
Jesus tar kroppen på allvar - mättar de hungriga, läker de sjuka, dör döden...
Jag är så tacksam att Guds son går in under våra villkor, löser oss ur det som blivit vår förbannelse, och räcker denna befrielse till ALLA...

Frestelsen är att leva någon annans liv... Satan lurar och lockar... inte ska väl du...
Jesus föll inte för den frestelsen.

Jag övar mig dagligen i att leva Mitt Liv, och den uppgift som Gud gett mig i Guds rike.
Just nu är det att driva religionsdialogen - i en osalig blandning av andras förlöjligande och tacksamhet, härskartekniker och tyst medhåll....

Du har också din uppgift. Var och en är en länk i den stora kedjan.

Trofasta hälsningar
Helene Sturefelt


1 kommentar:

  1. en vän sa något klokt, vi andra som inte äter under nätterna (ramadan-fastan är ju bara dagtid-fasta och matfrossa nattetid) har "ramadan" hela året om..

    SvaraRadera