Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 22 februari 2010

STENA ALLA?


Vad ska vi göra med alla människor som gör fel?
Ska vi kasta sten på dem?
Det går inte att eliminera synden genom att döda människan.
Jag tror inte heller på att skrämmas genom att straffa.
Läs den mycket intressanta islam-guiden som min muslimske mail-kontakt har skickat:


Det är mycket text, men läs en bit ned - du lär dig mycket!

Massmedia rapporterar om sharia-lagstraff som utdöms där kvinnor stenas till döds.
Vem vill vara med och göra det? Hur är de funtade?

Jesus sa:
- Den av er som är utan synd kan kasta första stenen...
Alla män lade ned sin sten... och gick.
Jesus frågade kvinnan:
- Har ingen dömt dig?
- Nej, Herre.
- Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.
(Johannes evangelium kap 8).

Islam använder skrämseltaktik.
Kristendomen använder omvändelse. Hur går det till?
Jesus talar till hjärtat. Han uppmanar kvinnan att se och bryta med det som är fel, att komma till insikt. Hon möts av kärlek, och det väcker hennes gensvar. Det är det som är omvändelse, att möta Guds kärlek och svara med kärlek tillbaka.
Då är vi mycket långt bort från sharia-lagstiftningen...

Denna sten, utanför Heliga Hjärtats Kloster vid Omberg,
har inte dödat någon.
Möjligen har trollen använt den för att krossa kyrkklockorna... men de misslyckades...  ; )

Jag vet inte om jag vågar publicera nästa inslag, där en pojke får sin hand avhuggen...
Om du ser det, så blunda...

Helene Sturefelt




2 kommentarer:

  1. Iyad säger:
    Människan kan inte sätta sig i Guds ställe. Den enda fullkomliga är Gud och den enda som vet människans bästa till 100% är Gud. Så hur kan man utesluta Gud i att döma vad som är rätt och fel?

    Gud och profeten Muhammed (frid vare med honom) sa också till oss att inte döma. Det enda vi får döma med är det som Gud och profeten redan dömt eller beodrat oss att döma. Så det är inte vi människor som dömer.
    Det finns flera återberättelser där profeten Muhammed förlät folk som egentligen förtjänade straff då han såg att de ångrade sig.

    Du nämner att stena kvinnor men glömmer att straffet för att vara otrogen mot sin partner är samma för mannen. Detta straff tillämpas INTE enligt Islam såsom de flesta muslimer gör idag. De flesta tillämpar detta och andra straff som går emot Islam.

    För det första får endast detta straff tillämpas i ett islamiskt land som styrs i enlighet med sharia eller i en islamisk domstol. För det andra måste 4 vittnen ha sett denna handling med egna ögon eller så måste bevis komma fram (vilket det oftast inte gör idag) om han/hon själva inte erkänner synden m.m.

    Jag själv hade samma tanke som dig förut. Varför så hårda straff? Varför inte bara låta Gud döma på domedagen? Men jag ändrade mig snabbt efter att ha läst denna texten som förklarar i princip allt gällande sharia i detalj.

    SvaraRadera
  2. Det är mycket intressant att dela tankar via mail med denna muslim, Iyad. Jag publicerar delar av vad han skriver till mig. Det är lärorikt!
    Och jag är mer kristen än någonsin.
    Hälsningar till alla muslimer! Debatten ska vara precis så här öppen!
    HS

    SvaraRadera