Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 18 mars 2010

FÖRNEKA - ELLER?

Petrus - klippan

- Du är väl också med den mannen?
- Jag förstår inte vad du menar...
- Jo, visst har vi sett dig tillsammans med Jesus!
- Nej, jag känner honom inte.
- Men jag känner igen dig på dialekten...
- Jag känner inte Den Mannen!

Kuckeliku.
Tuppen gol och Petrus hade tre gånger förnekat sin Herre.

FÖRNEKELSE är en obehaglig upplevelse.
Man går på gatan, hälsar på den man möter, som viker bort blicken... Avsändare okänd.
Pinsamt. Bortgjord. Förnekad.

I Sverige får vi inte vara för religiösa.
Vi tar bort religionsyttringarna i samhället och i skolan.

Det KOSTAR att vara BEKÄNNARE.
Det kostar mod. Frimodighet.
Vem står ut med att bli hånad? Vem orkar med att bli utpekad?
Petrus gjorde det inte. Och han var en av lärjungarna!
Då är vi ju i gott sällskap...

Profeten Jesaja skriver vad som ska hända med dem som hånar:
"Var inte rädda för människors hån, frukta inte deras smädelser. Malen skall äta upp dem som kläder, larverna ska äta dem som ylle...
Men min hjälp varar i evighet, släkte efter släkte... "
Jesaja 51:7-8

Den som hånar är rädd. Säkert en energitjuv som livnär sig på andras styrka. Den som hånar tar den andres tro och kraft genom att försöka knäcka honom eller henne.
Känner du igen det?

Men det man sår får man skörda... Den som hånar har en mal innanför skinnet som sakta äter upp honom... tills han kommer till insikt.

Hur drivs förnekelsen ut?
Genom att man istället blir bemött med respekt.

Jesus ger Petrus en fantastisk revansch efter uppståndelsen.

- Petrus, älskar du mig mer än de andra gör?
- Ja Herre, du vet att jag har dig kär.
Nu var första förnekelsen botad.
- Simon Johannes son, älskar du mig?
- Ja Herre, du vet att jag har dig kär.
Andra förnekelsen är botad. Men vid tredje gången frågan kommer, blir Simon Petrus bedrövad:
- Älskar du mig?
- Herre, du vet allt, du vet att jag har dig kär.
       (Johannes evangelium 21:15-17)

Han fick bekänna lika många gånger som han förnekat.

När han bearbetat detta, skriver han själv i sitt första brev:
- "Vem kan göra er något ont när ni arbetar för det goda? Om ni också får lida för rättfärdighetens skull är ni saliga. Var inte rädda. Låt dem inte skrämma er. Men Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan.
 Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp. Men gör det ödmjukt och respektfullt... "
1 Petr 3:13

Har du förnekat dig själv och din tro?
Bed att Gud sänder dig situationer där du får visa din tro i glädje för någon annan, utan att skämmas.
Jesus upprättar hela tiden.
Invänta nästa chans.

Grattis alla som heter Peter, Per, Pelle, Pernilla, Petronella, Pella eller Pierre! Ni bär namnet Klippa och som döpt är du en del av det stora husbygget, som är Kristi församling på jorden.

Stenhårda hälsningar
Helene Sturefelt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar