Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 12 mars 2010

OMOGEN KÄNSLA



Skräp. Sopor och kartonger.
Så mycket skit vi lämnar efter oss. Det gjorde inte farmor och farfar på landet. De levde i samklang med naturen på ett helt annat sätt.

BISKOP emerius MARTIN LÖNNEBO har kommit ut med en ny bok "Hjärtats nycklar".
Han är bekymrad över vår tids brist på mogen känsla, det som med bibliskt uttryck kallas Vishet.
- Den rådande konsumtionskulturen kan bara sluta i katastrof, säger Martin Lönnebo till Kyrkans Tidning (nr 8, 2010), och fortsätter:
- Vi börjar redan skönja gränserna. Jorden blir alltmer utarmad, kåkstäderna växer. Aggressiviteten ökar, liksom ytligheten. Vi vet inte när strået som knäcker kamelens rygg, är lagt...


Jag tänker att vi, som mänsklighet, har aldrig haft så stor kunskap om livet som vi har just nu.
Men känslomässigt är vi analfabeter... Vi vågar inte tala om sorg och död, vi vågar inte tala om svaghet och misslyckande, vi vågar inte tala om tro och andlighet...

Vad talar vi om då?
Sex och underhållning. Och vädret. Som är ur led. Eller?

Vi mår så förbannat dåligt - ja! - för att själen inte får någon näring. Unga människor hittar inte sitt värde och ser döden som ett bättre alternativ än detta liv.
Fy vilket misslyckande för alla oss samhällsbyggare...

Jag upplever att balansen mellan kunskap och själslig välmåga var större förr, ja ni får ursäkta men mina äldre släktingar i Småland är ett ideal för mig. Då kunde händerna både slå med lie, som är skonsamt för miljön, och knäppa händerna på kvällen och tacka Gud för grödornas växt.

Jag är rädd för ytligheten.
Jag är rädd för omogenheten.
Vi kan väl köpa Lönnebos "Hjärtats nycklar" och läsa tillsammans?

Gud gav oss denna jord som ett paradis.
Ska vi lämna tillbaka den som ett helvete? Inte "rent".. utan smutsat och skövlat.


- Känslomässigt tror jag alltid på det bästa, säger Martin Lönnebo. Men jag tycker inte att man med förnuftet i behåll kan kalla sig optimist idag.
Jag deppar.
- Det kan inte bli värre, sa pessimisten.
- Jodå! sa optimisten...

Dystra hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar