Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 6 mars 2010

ROAD SALT


Vägsalt. Road Salt. Melodifestivalen har många artistnamn som lockar min fantasi. I takt med att kristendomen utmönstras mer och mer, är det färre som kan associera till den bibliska traditionen.

Gruppen som framförde den här låten "Road Salt" heter PAIN OF SALVATION... Frälsningens Smärta... Befrielsens Plåga... Det gör ont, det gör ont.
Det är intressant att man väljer ett sådant namn. De skulle träffa "Crucified Barbara..."

Sångaren ser ut som Jesus... Han sjunger med stor inlevelse. De tuffa rockkillarna står stilla i bakgrunden, beredda med sina gitarrer, men det är bara synthen som tar plats.
Lyssna.


- I walked this road so many years... I cried all tears... So many crossroads left before.. So many choises buried... Maybe I´m not that tough... The road... to take me home... take me home... But I walk on...

Saxtorp, Tycklingerundan i Vadstena

Jesus var en vandringsman. De kallades för "vägens folk".
- Är du på den Vägen?
- Öh?
- Det var inget...
Men den som visste, begrep den kodade frågan.
- Javisst, jag är på Vägen.
De som förföljde de kristna, kunde inte förstå att en så dum fråga dolde ett livsavgörande budskap: Jag tillhör Kristus, och om du får problem, så hjälper jag dig. Ett osynligt nätverk.

"Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profterna före er tid."
Jesus i Bergspredikan, Matteus kap 5:11.

Saltet är viktigt.
Vägsaltet smälter isen. Vägarna blir lättare att köra. Men saltet förstör också mina skor. I stadens slafssörja fräter det på lädret.
Saltet kryddar maten och förhindrar att den ruttnar.

- Ni är jordens salt. Men om saltet mister sin sälta, hur ska man få det salt igen?
Jesus talar till dem som lyssnar, han talar till dem som vill vara honom nära, de Kristustillhöriga.

En muslimsk kvinna sa till mig:
- Har du inte fattat att svenskarna har lämnat kristendomen?
Det ligger något i det. Vi är på väg att bli smaklösa, bokstavligt talat!
Det värsta är om det händer inuti kyrkan. Må Gud bevara oss från sekularisering inifrån!

En sann kristen tro smälter frusna tankesystem och fräter på de hårdhudade förnekarna. Kärleken från Jesus är inte bara min krydda, den förhindrar min själ från förruttnelse!

Heja Melodifestivalen!
Heja Jesus Kristus som utstod all helvetes smärta och vann frälsningen åt oss! Alla.
Jesus är Vägen, Sanningen och Livet.

Helene Sturefelt
Alltid på Väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar