Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 25 mars 2010

VAMPYRER OCH SMAKEN AV BLOD

"Bred dina vida vingar..."

De kan lukta sig till blod. På långt håll vet de var blodet finns. Men i åratal har de tränat för att kunna avstå blodsmaken.
Vampyrerna i TWILIGHT kittlar en hel generation ungdomar att läsa och fantisera.
Huvudpersonen Bella blir förälskad i Edward, som inte är en vanlig kille, han är hennes vampyrpojkvän.
Hon kommer att åldras, som alla människor gör, men inte Edward. Han är odödlig, som alla vampyrer, och han kommer att vara evigt ung.
Vad göra?
Enda utvägen för Bella är att bli biten av Edward, men han vägrar...

"ÅH, HERRE GUD" utbrister Jonas Gardell varje tisdagkväll och ger sin syn på det Eviga och på Gud.
I del 2 lyfter han fram smaken av blod...
Är Gud blodstörstig?
Alla förbund i Gamla Testamentet ingicks med blod.
I Nya Testamentet är Jesus det sista blodsoffret.

Vem har lagt fokus på blodet - människan eller Gud?
Jonas Gardell menar att det är den lilla människans behov att göra en överrenskommelse med Gud:
- om jag är snäll, då ger du, Gud, mig det jag önskar...
Ju mer vi offrar, desto mer ska Gud ge.

Primitivt! Här finns ingen kärlek, bara terrrorbalans.

Vi ska snart fira påsk. Hur blodigt var det på korset?
Kan människan aldrig lära sig avstå från blodsmaken...
Eller ska man be att få ett litet vampyrbett, så att man blir odödlig... ?

Jag håller med J Gardell att den kristna blodsmystiken är obehaglig. Jag kan inte heller somna när man sjunger den gamla kvällspsalmen:
 "Bred dina vida vingar, o Jesu över mig... Förlåt mig alla synder, mig rena i ditt blod..." Sv Ps 190
Det är kladdigt... och ger mig ännu mer skuld att han skulle dö, för min skull... skuld...

Vill Gud ha blodet?

Det som hände på korset är så stort att det rymmer många infallsvinklar.
Poängen med att Jesus dog på korset, kan ju vara att han skulle besegra själva döden... och genom det föra evigt liv till oss. Det är uppståndelsen som är i fokus, inte blodet. Jo, för juden och för dem som levde i djuroffertraditionen. Men vi gör ju inte det... (jo, det gör hinduerna och de asatroende).

Eller, ska vi koppla in vår tids djurindustri här? Nej ,det leder för långt. Eller finns det frälsning för dem som är fångade i bur, för vår middags skull? Smaken av blod...

Å andra sidan står det i Hebreerbrevet 9:22 att "utan blod finns det ingen försoning".
Islam säger att utgjutning av blod ger inte alls någon förlåtelse. Vi får återkomma till detta stora ämne.

http://svtplay.se/v/1919903/ah_herregud/del_2_av_8

Klicka på den här länken om du vill se vad Jonas Gardell sa om Blodet.

Oblodiga hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar