Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 14 april 2010

* IKONENS FÖNSTER *

Den sanna ikonen

Sakta öppnar du dörren. Hjärtats gångjärn knakar. Vad finns där inne?
Ett rum! Själens rum.
Du bländas av mörkret, men efter en stund vänjer sig ögonen. Så stort det är här inne!
"Valv efter valv..." skriver Tranströmer.

Tre fönster finns längst upp, men det lyser bara in genom två av dem.
Smuts.
Orenhet.
Själen har grott igen.
- Fiendskap och orenhet, intriger och splittringar, maktkamp och trolldom...

Gode Gud här måste till en ordentlig fönsterputsare! Mest på insidan, kanske mellan rutorna också...
Själva andedräkten känns plötsligt unken...
Fast det finns de som kastat skit på dig från utsidan också.
- Putsare, här finns heltidsjobb, i Jesu namn Amen!


Hur ska Guds ljus kunna lysa in genom din själs fönster om det är smutsigt av synd?
Dessutom har vi mage att ibland anklaga GUD för att inte vara närvarande...
Försök lysa in själv genom det som är svart!

En ikon är en människa som gjort sig så genomskinlig att Guds kärlek kan lysa in genom varje glugg!
Det är de män och kvinnor som gjort upp med sina begär och istället umgås med Jesus Kristus. De badar i hans nåd varje dag. De duschar i hans förlåtelse varje morgon. Och kväll. De tvättar sig i hans försoning och vilar i hans omsorg.

Dessa helgon har en aura runt sig. Det är som om det lyste inifrån och ut! Andra ser det, tydligt! Det strålar inte bara in genom de rentvättade själsfönstrena, det strålar ut också! På oss.

Titta noga på detta foto...

Jag får hjärtklappning när jag ser bilden som fångades imorse efter mässan...
I sakristian stod paténen med några oblater. Krucifixet speglade sig - upp och ned... och bildade ett kors... igen... som om det inte räckte med krucifixet på själva oblaten...
Morgonljuset fick den blå himlen att dansa i silvret...

KRISTUS ÄR DEN SANNA IKONEN.
Ingen människa kan eller bör kallas "ikon" - reklamvärlden stjäler våra ord och förminskar dem!
Idol och ikon är inte samma sak. Endast Kristus kan vara upphöjd till ikon.


- "Du har ikoner som inte används på skrivbordet..."
Jaha. Vem är det som talar? Gud Fader eller Microsoft?
För en del är det samma sak...
Om det är någon ikon jag glömt använda, så är det isåfall en liten bild på Maria med Jesusbarnet på armen, men inte något datatekniskt.

Jag tillber inte ikonen, men den är just ett fönster mot himmelen som hjälper mig samla mina tankar inför den Gud som inte kan avbildas, bara tillbedjas i ande och sanning.

- Den natt, då Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, tackade, bröt det och sade: Tag och ät, detta är min kropp som blir utgiven för er... till syndernas förlåtelse... "


TACK TACK TACK käre gode Gud att jag slipper sona alla mina fel och brister själv! Tack att Din kärlek hjälper mig att "se och bryta med mina synder"... och att det Du gjorde för mig på korset, löser mig ur både skuld och skam.
Tack älskade fönsterputsarJesus. Ingen Ajax ammoniaklösning kan åstadkomma det som den heliga nattvarden kan!
Tack Helige Ande att Du manar och drar i oss, närmare sakramentens mysterium. Du handlar med oss och jag kan bara ta emot.

Du vänder dig om under dina valv. Det har ljusnat något.
Kommit till insikt.
Vad är det där? Fruktklasar?
- Andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.
Insikt och utsikt.
Strålande utsikter önskar jag er alla!
Det är fullbordat.

En knäsvag och salig
Helene Sturefelt

3 kommentarer:

  1. Gunilla Dalsfelt14 april 2010 kl. 20:20

    vackert, nära, starkt, uppbyggligt, ärligt, slående symboler, pedagogisk vinkel på dessa svåra ord; ikon och synd, tydligt språk, modern liknelse med ord och bilder som vi förstår idag. Jag är stolt över dig! // Gunilla

    SvaraRadera
  2. Bilden talar för sig själv. Jag fattar! WOW! Det var något speciellt igår.... Tack!

    SvaraRadera
  3. så fantastiskt
    hittade denna lilla blogg av silversmeden Anna Stina Åberg som jag tycker passar till dina bilder http://seniorbloggen.se/staende-skribenter/anna-stina-aberg-ar-hantverk-nodvandigt/

    SvaraRadera