Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 19 april 2010

KLIMATDESPERAT PSALT 23


Jag samtalar med min Herre om klimatet, utifrån Psaltaren 23:

HERREN ÄR MIN HERDE
MIG SKALL INGET FATTAS

Tack Gud att Du har gjort bokskogen så skön och tulpanens lökar så kraftiga!
Krokusen går igenom asfalten och inget kan hindra din skaparkraft - utom vår dumhet...

HAN LÅTER MIG VILA PÅ GRÖNA ÄNGAR
HAN FÖR MIG TILL VATTEN DÄR JAG FINNER RO

Herre, var är de gröna ängarna nu? Markägarna ser bara exploateringsbar mark, de ser inte allt liv i det torra gräset... Jag tar min filt och lägger mig på parkeringsplatsen, i en tom parkeringsficka...

Vattnet, som är heligt och bärare av ditt liv, är så smutsat att fler dör av det, än av väpnade konflikter...
Jag böjer mig ned för att dricka, men den oljiga ytan återspeglar vår girighet, och jag gråter... och väter ditt vatten med förtvivlans tårar...

HAN VEDERKVICKER MIN SJÄL
HAN LEDER MIG PÅ RÄTTA VÄGAR, FÖR SITT NAMNS SKULL

Herre, våra vetenskapsmän har kommit fram till att det är nyttigt att vara i skogen... De har kommit fram till att man kan anlägga "terapiträdgårdar" i stan för att stadsborna ska få umgås med något levande... ty annars blir de sjuka i själen...
Herre, vi är redan sjuka i själen!

Våra ledare leder oss runt i pengarnas labyrinter, ända fram till nästa val... Då lurar de oss lite till...
Detta svek finns inte hos Dig, Herre. Mitt hjärta känner ditt hjärta slå...
Naturen andas av din puls men de samhällen vi byggt upp hotar oss till döds, med stress...

Griftegårdens Klockstapel, Augerum

OM JAG ÄN VANDRAR I DÖDSSKUGGANS DAL
FRUKTAR JAG INTET ONT
TY DU ÄR MED MIG, DIN KÄPP OCH STAV DE TRÖSTAR MIG

Herre, dödsskuggans dal är att vara skild från Dig. Barnen kan inte namnen på blommorna längre... men de kan namnge alla de senaste Tv-spelen...
Biologiska analfabeter.
Vi skövlar skogarna och fiskar ut haven, vi smutsar ned och släpper ut och suger ut. Jag är en främling här!
Civilisations-alienerad.
Men när jag får ta min vandringsstav i handen och gå ut på mjuka stigar, då vet jag att Du är mig mycket nära.
Herre, skydda mig från den mentala härdsmältan!
Hjälp oss att bli klimatsmarta, för Ditt namns skull.

Dag Hammarskjölds led, Abisko

DU BEREDER FÖR MIG ETT BORD I MINA OVÄNNERS ÅSYN

Vad är detta för ett bord?
Är det nattvardsbordet uppdukat i naturen på pilgrimsvandringen? Enkelt bröd och vin i gräset, med gröna löv som duk - en proteströrelse mot allt det andra!

DU SMÖRJER MITT HUVUVD MED OLJA OCH LÅTER MIN BÄGARE FLÖDA ÖVER smör

Din Helige Ande kommer över oss i dopet. Tack för att Din Andes smörjelse mjukar mitt hjärta och vänder mitt sinne till Dig. Så många gånger har jag sett tecken på din godhet, när Du har sänt människor i min väg som tröstat och väglett... jag ser, och jag ger Dig mitt Tack.

GODHET ENDAST OCH NÅD SKALL FÖLJA MIG I ALLA MINA LIVSDAGAR

Herre, från Din sida kommer endast godhet, men i den här världen tappar jag bort det ibland... förlåt mig. Jag fokuserar fel. ... och Nåd... Finns det något vackrare ord över huvud taget? NÅD! Inte nöd, utan Nåd!
Nådd av din Nåd.
Lunds Domkyrka

OCH JAG SKALL ÅTER FÅ BO I HERRENS HUS, EVINNERLIGEN.

- "Vart jag mig i världen vänder, står min lycka i Guds händer".. och jag smyger in genom den öppna kyrkporten, drar ett djupt andetag av stearindoft, böneljus och gamla psalmböcker, ja doften av generationers närvaro.
Och här är jag, en främling i världen, men alltid hemma hos dig.

Världsfrånvända hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar