Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 18 april 2010

KONFIRMATION: bröd eller choklad?


Fest och högtid! Förväntan och nervositet. Äntligen har dagen kommit!
- Vi är samlade kring er konfirmander, i era hem och här i församlingen...
Det är lika stort varje gång att se blyga tonåringar förvandlas och bli frimodiga!
Egna, självupplevda ord blev tydliga:
- För mig är kristendomen FRIHET, KÄRLEK, JÄMSTÄLLDHET, STYRKA, MÄKTIGHET...

I konfirmationen får vi bekräfta vår tro, som ska passera igenom våra egna kroppar, prövas av tanken och kännas med känslan. Det är Jag och Gud. Stora ord får landa i den lilla människan.

När vi var nere i Taizé prövades sammanhållning i tuffa utmaningar.
I denna röda ryggsäck fanns allt vad man kunde tänka sig behöva - allt utom atlantångare och tejp...
Jag tog fram ett bröd och en chokladbit - en den av den franska frukosten:
- Är Jesus för dig som en chokladbit: någon som ger extra piff på tillvaron, lite roliga läger, några fina gospelkonserter... någon du träffar då och då utan större betydelse...
Eller.
- Är Jesus för dig BRÖDET? Det nödvändiga, det första du måste äta för att bli mätt...

Det tog tid för mig innan jag förstod att Jesus var mitt bröd. Jag hade råkat i bekymmer, och inget hjälpte mig igenom. Vad göra? Jag tog fram min Bibel och började läsa... på måfå... tills Gud blev närvarande i rummet...

personligt Bibelord

Därför har jag noga valt ut Bibelord till er, inskrivet i era Biblar, till hjälp och ledning, redan ikväll! Ord som kan få följa er till stöd och glädje genom resten av ert liv.
Du som läser detta, gå och hämta din Bibel, leta upp det ord som DU en gång fick... Läs, tänk, bed... Tacka!
Minns att Gud söker dig, mycket mer än vad du söker Gud...
När ni möts, då sker ett kärleksmöte...
"The kingdom of God is justice and peace, and joy in the holy Spirit,
come Lord, and open in us, the gates of your kingdom!"

Är tron en privatsak? Både ja och nej.
Privat på så vis att det är var och en som måste hitta Gudsrelationen, privat då vi går in i vår kammare och ber till Gud, som ser i det fördolda...
Men högst offentlig eftersom vår tro påverkar vårt sätt att tänka och fatta beslut, alltifrån köksbordet till politikens höga korridorer, offentlig eftersom vi behöver komma samman och be och lovsjunga tillsammans.

Guds rike - the kingdom = är rättvisa, fred/ frid, och glädje i den helige Ande! En mycket god sammanfattning.
Där vi finner detta, där är Guds rike - utan nationella gränser, utan kyrkliga murar...

Så.... Jesus är livets bröd, mitt livsbröd och  förhoppningsvis dessa unga, nykonfirmerades livsbröd.
Fast ibland är det gott med lite tårta...

" I min Gud har jag funnit styrka, i min Herre har jag allt, han har öppnat för mig en väg och bytt min ängslan i jubelsång"!

Helene Sturefelt
Taizéresenär och konfirmationspräst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar