Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 24 april 2010

NAMNET JESUS

Södra Långöbron, Karlskrona

En bra karl reder sig själv.
En stark kvinna behöver ingen annan än sig själv.
Som tonåring hade jag svårt att förstå att man skulle ge sig hän så totalt till Jesus... Jag ville vara självständig och vaktade noga på vem jag följde, jag ville inte dras med i något som jag inte kände till.

"Namnet Jesus aldrig mister genom tiderna sin glans.
Det om evig kärlek vittnar, som hos ingen annan fanns..."

Detta är psalm 716 i vår psalmbok. Den är skriven av vår landshövding GUNVOR ENGSTRÖMS far, Per Juliusson, som bl a var Efs-missionär i Indien. 

"För det namnet hatet viker, för det namnet ondskan flyr."

Ulrica Pia

Som student var jag med i den kristna föreningen Credo (SESG). På varje studentmöte sjöngs denna sång "Namnet Jesus". Den var signaturmelodin, ja, som en slags nationalsång. Jag tyckte att texten var lite för närgången, jag kände inte Jesus så väl än...

Det måste få ta tid att växa i tro. Det tar tid att lära känna Jesus.
När jag öppnar min Bibel behöver jag tystnad och tid att lyssna in. Jesus finns där, hans ande är mellan raderna av torra bokstäver.
Därför blir jag djupt bedrövad när jag hör hur muslimerna beskriver honom endast som Marias son. De hävdar också att vår Bibel är omskriven så många gånger att texten är falsk... medan det jag finner i Koranen inte på något sätt beskriver den Jesus jag känner!

Jag har själv suttit med den grekiska grundtexten och översatt... utan mellanhänder.
Kraften finns i evangeliet - oförvanskat.

Ibland när sömnlösheten kommer, för att man är övertrött och har för mycket i huvudet, då hjälper det inte att "räkna får". Nej, det enda som hjälper är att be Jesusbönen:
- Herre Jesus Kristus, förbarma dig över mig...
Orden ger mig en direktkontakt med Guds närvaro... Han är där... i mitt rum... hos mig... stilla, med frid.

Det är ett underbart namn detta!
Inget annat frälsa kan.
- inte ICA Maxis namn
- inte Telenors namn
- inte ens mitt eget bloggnamn...

Så jag delar mina tankar med dig,
i Jesu namn!
Helene Sturefelt

.. "och när sol och stjärnor slocknar, Jesusnamnet är det ljus som Guds folk i alla tider prisar högt, i Faderns hus..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar