Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 19 april 2010

SPEL-VÅLD


- Pang! Du é död! Lägg dig ner!
- Nää, du träffade inte...

Barndomens våldslekar i skogen  var en nyttig bearbetning av dödens faktum.
Jag är mer tveksam till de artificiella Tv-spelen där man presenterar dödandet så här:

... här har Ubisoft lagt till nya funktioner för att kunna slå ut flera fiender samtidigt.
Du spenderar fortfarande en stor del av din speltid i skuggorna. Men nu kan du, genom att obemärkt knocka motståndarna, tjäna ihop avrättningsmanövrar där du markerar flera fiender och plockar dem, en efter en... "


Jaha, hur många avrättningsmanövrar har du tjänat ihop idag då?
Med risk att låta gnällig - vad händer med unga pojkar när de umgås med ett sådant språk?
På nära håll hör jag:
- Det är väl bättre att få utlopp för sina aggressioner på låtsas än att gå ut på stan och knacka ner folk och sparka busskurer?
- - -

Men jag imponeras inte av "Splinter 2" där den "supersnygga grafiken hjälper dig spä på den filmiska känslan" så att du riktigt känner hur du skjuter ihjäl din motståndare...
Sådana fina övningsinstrument hade inte Hitler tillgång till, inte Lenin eller Stalin heller.

Det sägs att amerikanska kommandosoldater utbildades att döda i Vietnam genom likande Tv-spel.
Och visst vet ungdomarna var gränsen går mellan fiktion och verklighet - ända tills man blir trängd på något vis, och det enda inprogrammerade reaktionsmönstret är de Tv-spel man spelat sedan barnsben...

- Pang! du är död!
- - -
- Res dig upp då! Sluta skoja....

.. "faktum är att det är det överlägset bästa spelet i serien... extremt välgjort och, framför allt, ruskigt beroendeframkallande...." skriver denne resencent i en lokaltidning.
Bevare mig väl... var jobbar du nånstans? Till vardags, menar jag... inte inom åldringsvården väl... eller på nån flygplats...?

Helene Sturefelt
levande. på riktigt

4 kommentarer:

  1. Du verkar lika ignorant som du är blåögd. De spel du pratar om är till för de som är minst över 15 år gamla.

    Sedan underskattar du de unga om du inte tror att de kan skilja på att döda i ett spel och när det är på riktigt.

    Men visst kan de bli avtrubbade på samma sätt som om de ser en våldsam film.

    Vad tycker du är lösningen? Censurera spel? Ska vi censurera film och böcker med?

    Du inser väl att du är samma typ av moraltant som de som var emot rocken när den kom? Elvis juckade för mycket med höfterna. Sånt måste förbjudas!

    Men vill du plocka poäng på äldreboenden och hos övriga gamla med gamla värderingar så argumenterar du helt rätt.

    På återseende.

    SvaraRadera
  2. Hej anonym!
    Ska vi slåss om vem som är mest blåögd... ;)

    Javisst ska vi sätta gränser för det som är destruktivt!

    Så skönt att du inte drabbats av några som förlorat sig i våldsspelen.

    Våra i-landsproblem gör mig gråtfärdig.

    Om du står för dina åsikter kan du åtminstone skriva under signatur, annars blir de inte publicerade.

    De allra vänligaste och mjukaste moraltantshälsningar,
    HS

    SvaraRadera
  3. Men på tal om blåögd så har ju du inga som helst underlägg för att det skulle vara mer destruktivt än konstruktivt med TV-spel.

    "Så skönt att du inte drabbats av några som förlorat sig i våldsspelen."

    Jag tycker att det är skönt också att samhället inte har blivit våldsammare på grund av spel. Att våldet i Sverige inte har ökat och att våldet bland ungdomar i USA faktiskt är på sin lägstanivå.

    Som frekvent forumit(ofta anonym) och debattör så ser inte jag poängen i att ge ut mig som person i dina kommentarer. Klarar du att bemöta argument så gör du det med eller utan att veta att jag är en arbetande och studerande 20+ årig man med ett intresse för medier samt diskussioner av alla dess slag. Vad för några av mina personliga detaljer du behöver veta för att bättre kunna svara vet jag ej.

    För övrigt så har du missuppfattat om du tror att ordet moraltant har något med ditt kön att göra, det är enkelt ett uttryck för hur man beklagar sig över "dagens ungdom" eller liknande.

    Det är helt enkelt ett föräldraansvar och vissa föräldrar engagerar sig i sina barns spelande som de gör med deras idrottande och vissa andra bryr sig inte lika mycket om sina barn och klagar därefter.

    Mvh Emil

    SvaraRadera
  4. Hej Emil. Nej, jag behöver inte veta något om din person för att föra en dialog med dig, men jag är trött på alla som inte vågar stå upp för sina åsikter.
    En signatur är det minsta man kan begära.

    Jag håller med dig att föräldraansvaret är det viktigaste vi har, både vad gäller idrott, skola och TV-spelande.

    Om du själv får barn (du kanske redan är förälder) kommer dina åsikter att få en annan infallsvinkel.

    Önskar dig lycka till och sätter punkt för den här gången.
    HS

    SvaraRadera