Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 17 april 2010

UPPSTÅNDELSE

Fyrisån i Uppsala

Hela naturen vittnar om det.
Varje torr gren bär mysteriet inom sig.
Saven stiger och påskliljorna trumpetar ut att livet segrar över döden.
Att Jesus har uppstått från de döda är inte bara en händelse i en bok. Det är ett faktum som varje levande varelse bär inom sig.

Hur ska döden besegras?
Detta är människans största fråga. Varje religion söker svar. Detta ser Gud. I sin plan utväljer han det minsta folket, Israel, och ger dem löftet att det skall komma en Messias. Han har tydliga kännetecken.
När Jesus rider in i Jerusalem går allt i uppfyllelse.
- Hosianna Davids son!

Men glädje förbyts till förtvivlan. Korset? Nej! Varför? Jo...
Därför... att... döden kan bara besegras genom att någon går in i döden... döden dör... och besegrar den inifrån.
"... korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödriket..."

Jesus Kristus, som är sann gud och sann människa, går frivilligt in i det svåraste som finns... i smärtan, i övergivenheten, med världens alla helvetes bördor i sin kropp.

... "på tredje dagen uppstånden igen, ifrån de döda..."
Fientliga vakter, romare och judar, vaktade både på varann och på graven...
Lite löjligt egentligen, som om Jesus skulle smita ut genom stenen som var rullad framför klippgraven...

Det verkar snarare som om han "dunstat" därifrån, linnebindlarna låg kvar och han visade sig sedan för dem som kände igen honom och kunde intyga att det verkligen var han.

Uppsala Domkyrka. Altaret = klippgraven

Detta är Guds SEGERPLAN: genom Jesus Kristus svarar Han på alla människors rop efter befrielse ur lidande och död!
Detta har inte Buddha gjort tillräckligt för att jag ska ägna mitt liv åt honom.
Detta har inte Muhammed/ Koranen gjort tillräckligt för att jag ska ge mitt liv åt islam.
Ingen ateist har kunnat berätta om dödens nederlag - annat än i desperata kloningsförsök, där det "eviga livet" bara är en förlängning av det jordiska, i eviga kopior av sig själv: egoismens förbannelse.

Välj sida - med eller utan uppståndelse

 
Som student i Lund levde jag mig in i alla de religioner jag studerade, det var mycket intressant! Jag lärde mig mycket och känner respekt för den visdom jag fann ibland. Men inget kunde svara på frågorna kring just lidande, synd, skam och död på ett bättre sätt än det jag fann i Nya Testamentet hos Kristus.

Detta är ingen lära. Att vara kristen är ett möte, i hjärtat, med Honom själv...
Alla mina tankar i denna blogg, går ut på att dela denna fantastiska upptäckt.
Jag försöker hitta ord, dela tankar, möta kritik, vara självkritisk, ha en humoristisk attityd - hm, tåler ni den här förresten:

En man var på semester i Jerusalem. Hela familjen samt svärmor var med.
Svärmor avled under resan. Enligt svenska konsuln skulle det kosta 50.000 kronor att transportera hem henne, men bara 5.000 kronor att begrava henne där.
Mannen svarade att han betalade transporten.
- Ni måste vara mycket fäst vid er svärmor, sa konsuln.
- Njae, svarade mannen, det är väl mer så att jag vet en som blev begravd i Jerusalem för länge sen, och på tredje dagen uppstod han igen - och den risken vill jag inte ta!!

Livliga hälsningar!
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar