Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 7 juni 2010

DET POLSKA BRODERFOLKET


Jag gick med raska steg över torget. De polska turisterna hade redan kommit. Stena Line kommer in i hamn varje fredag kl 09.
Nej, försent! De har redan besökt Fredrikskyrkan. Jag måste hinna.
Turisterna var på väg ut när jag fick fatt i deras guide.
- Hej, jag är präst här i kyrkan, får jag säga några ord till er grupp?

De polska guiderna är mycket välutbildade. Deras kunskaper i svenska och historia är imponerande.
- Vi är glada är ni är här, hälsade jag. Det måste vara något speciellt med er eftersom svenska kungar gärna gifte sig med polska kvinnor.
Det var inte fjäsk från min sida. Ni är vackra.

- Vår kyrka här skiljer sig lite från er, fortsatte jag. Vi har bara Ett altare.. en direktlinje... och jag som kvinna gör samma sak som manliga präster. Jag förkunnar Kristus, döper, viger och delar ut den heliga Nattvarden. Jag är gift och har barn.
De lyssnade intensivt.
- Vi tillhör olika samfund, men vi är bara En kyrka. Guiden översatte.
Vi lider med er i de skandaler som drabbat er...
Någon sänkte blicken.
Jag tog ett djupt andetag:
- Katolska kyrkan måste reformeras. Man kan arbeta på ett annat sätt...

Påven i Gdansk

Jag har varit i Gdansk och Gdynia. Där finns en kyrka tillägnad Heliga Birgitta.
- Heliga Birgitta kan vara vår gemensamma nämnare. Hon var gift, hade 8 barn och tillrättavisade påven. Det kan vi också göra! Det måste bli en förändring där Kristus kommer mer i centrum.
Några frågor?
- - - -Hur lång tid tar det att bli präst? frågade en läppstiftsprydd kvinna.

Bra, tänkte jag. Nu är processen igång.
Må Gud välsigna!
Fotografering på trappan med hela gruppen. Svensk, kvinnlig präst i mångas mobiler och fotoalbum - Herre Jesus Kristus tala nu genom detta! Lys klart med din kärlek och förändring. Befria från teologiskt förtryck.

Tyska kyrkan

Raskt vidare över till den andra kyrkan.
Där väntade en delegation på att få välkomna Kulturminister Lena Adolfsson som fick se Världsarvet i Karlskrona. Uppfylld av mötet med det polska broderfolket hälsade jag glatt på Höjdarna.

Strax därefter kom det in några turister från Italien. De beundrade Tyska kyrkans kupol, som är en kopia av Pantheon i Rom.
Ännu ett samtal utspann sig, men denna gången var det de som frågade mig:
- Men om ni inte har någon påve, vem leder kyrkan då?
- Biskopen, och överst ärkebiskopen.

Den romerske mannen såg misstänksam ut, som om jag sagt en omöjlighet.
- Luther betonade varje människas ansvar direkt inför Gud, sa jag, och en av de italienska kvinnorna nickade... Hon hade inget behov av någon hierarki, förstod jag.

"Den av er som vill vara störst, skall vara den andres tjänare" sa Jesus.
Han utnämnde inga kardinaler.
Jesus skapade ingen hierarki. Det gjorde männen. Varför?

Ja, detta var en dag på jobbet...
I Heliga Birgittas anda...
Med kärlek,

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar