Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 11 juni 2010

SJUNG OM STUDENTEN


"Sjung om studentens lyckliga da´r...
-Det är här lika stort som ett bröllop! sa en ung studenska.
- Nej, varför ska man fira att man går ut i arbetslöshet? sa en ung student, på samma skola.

Vad är det man firar egentligen? Att vi går längre och längre i skolan utan att det leder någon vart?
Och vad är det för "lagrar" man sjunger om, de som kan sången, vill säga...

... "och den ljusnande framtid är vår. Inga sorger än i  våra sinnen bor, hoppet är vår vän och vi dess löften tror när vi knyta förbund i den lund, där de härliga lagrarna bor, där de härliga lagrarna gror - hurra!"

Efter studenten gick jag ett år på Glimåkra folkhögskola, mitt bästa år. Vi som gick Bibellinjen lärde oss snabbt att citera Predikaren 12:12:
"... LÅT VARNA DIG! INGEN ÄNDE ÄR PÅ DET MYCKNA BOKSKRIVNANDET, OCH MYCKET STUDERANDE GÖR KROPPEN TRÖTT... "
Katten undrar...

Man blir trött.
- Var är det där livet som vi läser om? undrade en flicka i mellanstadiet.
Instängda i ett skolsystem utan kontakt med livet...
Äntligen kommer kravet på att att eleverna ska få utvärdera lärarna. Vi vet alla hur en dålig lärare kan förstöra inte bara ens betyg utan ens intresse för ämnet resten av livet... Vilket ansvar!
Bra, betygsätt lärarna också. Icke Godkänd får omskola sig.
En bra lärare har glöd, inte bara kunskap. Och kärlek till eleverna.


De som är blyga för Jesus och ännu inte vågar kalla honom Herre och Frälsare, lyfter gärna fram honom som en god Lärare.
Ryktet om Jesus spred sig snabbt att han talade inte som de andra skriftlärde, utan han talade med makt och autktoritet.
Här kommer en mycket mustig del ur evangelierna där Jesus pressar dem som STUDERAR SKRIFTEN men inte begriper vad de läser:
- Ni forskar i skrifterna  därför att ni tror att de kan ge er evigt liv. Just dessa vittnar om mig, men ni vill inte komma till mig för att få liv." Johannes kap 5:39

Jag mötte en man som skröt med att han hade läst hela Bibeln flera gånger.
- Vad har det gett dig då? undrar jag.
- Ingenting, ha ha!
Detta är höjden av meningslöshet, att läsa för att göra sig märkvärdig, att läsa utan vilja att förstå.
Det är lika dumt som att läsa telefonkatalogen utan att ringa någon...

Det är bättre att läsa en enda Bibelvers och ta den till sitt hjärta, och så bli frälst, än att pressa i sig varenda bokstav utan att ta det till sig.
När vi sätter TRO till ordet, det är då det blir levande.

- Människors ära vill jag inte ha, sa Jesus, men jag har förstått att ni inte har någon kärlek till Gud.
Jag har kommit i min faders namn och ni tar inte emot mig. Men kommer någon i sitt eget namn, så tar ni emot honom... Joh 5:41
(läs fortsättningen om Moses och Jesus själva!)


Lagrar... kunskapens lagerblad... inte lagar, som någon sjöng.
Dessa lagerblad är städse gröna, hårda och blanka och alldeles utmärkta att ha med i köttfärssåsen eller i ratatouiellen!
Lagerbladen får idag bli en sinnebild för min kristna tro: Jesus Kristus är alltid grön, viker sig inte när det stormar, blänker och reflekterar himmelens ljus samt kryddar hela min tillvaro!

Och till alla studenter: vila nu.
Vila i Guds frid och låt kunskapen bära dig.

Helene Sturefelt
- alltid kunskapshungrig

1 kommentar:

  1. Uppsnappat:
    - Jag avskyr skriksången "För vi har tagit studenten... fy f-n vad vi är bra!"
    Nej, ni är inte bra, ni är bara skräniga utan respekt och ödmjukhet. Med ert skrän firar ni inte kunskapen utan bara att ni slipper lära er mer... vad har ni lärt er då?
    Inte att sjunga ialla fall...
    HS

    SvaraRadera