Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 2 juni 2010

St Patrick´s PANSARBÖN


Inga askmoln i sikte! Jag nickade till på flygresan hem, så lugnt var det.
Säkerhetsbältena behövdes knappt...

Det var värre att läsa tidningarna på köksbordet - hotfulla rubriker av militära åskmoln:
- Israelisk militär har bordat ett hjälpsändningsfartyg på väg till Gaza med förnödenheter, på internationellt vatten.
Med ens blev jag väldigt klarvaken.
Och djupt besviken på Israel. Hur ska de få omvärldens förtroende med sitt beteende?
Sjörövare. Havsmördare. Bälta er, den som kan!
keltiskt högkors

Det är viktigt att ha koll på omvärlden. Men när man har varit borta några dagar, kommer man inte ikapp. Jag orkar inte "veta ikapp" allt som har hänt.
Funderar stilla på om det finns de som använder Nyheterna till att slippa engagera sig i sitt eget liv...
Det är lättare att läsa om andra på distans än att ta tag i den egna familjens behov.

St Patrick´s pansarbön hjälper mig att ställa frågan:
- mot vad ska jag skydda mig?
Mot världens elände? Mot min egen ångest? Mot andras dumhet?
Mot "djävulens list och krig och örlig" som det står i litanians förbön. Hans list finns ju både inom mig och utanför mig, förmedlade av media.
Gärna mot ytlighet också. Och sekularisering.

Det är märkligt vad ord kan förändra tillvaron. När jag läser och ber denna bön, lugnar sig allt, och Den Stilla Närvaron är där igen...

ST PATRICK´S BREASTPLATE:

Christ be with me
Christ within me
Christ behind me
Christ before me

Christ beside me
Christ to win me
Christ to comfort and restore me
Christ beneath me

Christ above me
Christ in quite
Christ in danger
Christ in hearts of all that that love me
Christ in mouth of friend and stranger

I den anglikanska kyrkans psalmbok nr 322 sjunger man dessutom:

"I bind unto myself the name, the song of the Trinity
my involation of the same
the Three in One, and One in Three.

Så får min treeinghet - kropp, själ och ande - vila i Guds treeinghet.
Eller som St Patrick undervisade:
- Klövern har tre blad men är ändå bara 1 klöver...

... som pryder de irländska planens bakre del, ser du de två längst bort?
Häftigt! Guds TreenighetsKlöver visar var detta folk har sitt hjärta...
Här ville jag stanna längre.

Så, sätt upp pansarskyddet mot allt det som vill förstöra din tid och ta din själ.
Må Kristus vara med dig.
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar