Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 10 juli 2010

BLOGG-SEMESTER


Heliga Birgittas Klosterkyrka

Vänner, nu är det blogg-semester. Det går inte att ge ut, om man inte tar in.
Jag behöver bedja och vila.
Egen tid.
Lyssna till Guds röst, och min.

Jag ber med pilgrimens tidegärd:

"Idag ber vi för livsstilen, med nyckelordet Enkelhet.
Herre, Jesus Kristus, låt ingenting bli viktigare för oss än att vara i din närhet.
Låt gemenskapen med dig vara i centrum, i vår familj, bland våra vänner.
Hjälp oss att i stillhet vila i din närvaro.
Tack för att Du är med oss, både i framgång och misslyckanden."

Förlåt oss när enkelheten försvinner in i kraven...

Övning i: Respekt för Gud, för mig själv och dem jag möter.
Jag är särskilt lycklig för mötet med barnen idag.
Så underbart att få sitta med solvarma barn och läsa Kalle Anka... och sedan bada och leka i vattnet!
Jag är i paradiset.

Fråga: pilgrimsvandring i mångreligiös anda? Vi har ju samma mål - att bli ett med Gud. - - -

Vätterns strand
Återkommer måndag 19 juli.
Helene Sturefelt

2 kommentarer:

  1. Ett intryck - ett ögonblick. Det är glädjefullt och spännande att kliva in genom porten till Kritianopels vackra kyrkorum och se framme vid koret dessa sköna skapelser klädda i vitt. Se bordet med skrifter som min blick fastnar på. Lockelsen, nyfikenheten knackar på. Jag tror aldrig att ens tanken skulle föresvävat mig att ta del av din skrift om "Den långsamma kärleken". Jag skulle nog inte ens fått reda på att den finns; de tankar som du låter flöda genom sidorna. Upplever den som något ungdomlig. Kanske lite av ett rop av någon som söker närhet och även sinerlighet i dess enkelhet. Innan mångfalden låter sig sluka och omvälva med myller av intryck som kommer till uttryck i människors sinnen.
    Att därför tillåta sig det enkla kan för mig vara en lyx som är få förunnat. Jag tror att för de flesta handlar det om överlevnad. Att tillåta att sinnen bli möjligheternas budbärare för kontemplation, reflektion är kanske inte det lättaste och få förunnat, när ängslan och oro finns inom och runt om kring.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du köpt och läst boken DEN LÅNGSAMMA KÄRLEKEN.
    Men jag behöver nog förklara upplägget för dig:
    Kap 1 beskriver den trygga kärleken där allt är bra.
    Kap 2 har vänt pilgrimsorden till sin motsats och hamnar då i den ytlighet som många unga relationer lider av - är det det som du upplever som "något ungdomlig" och är det iså fall negativt? Många unga skulle verkligen behöva vägledning i sina relationer och inte bara vara utelämnade till ytliga dokusåpor, som många är.

    Kap 3 söker orsaken till varför så många äktenskap spricker.
    Kap 4 lyfter med glädje fram när kärleken återvänder och människan har fördjupat sina erfarenheter av sin svaghet och styrka.

    Läs dig igen, gärna tillsammans med någon.
    Långsammt....
    HS

    SvaraRadera