Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 6 juli 2010

GRAFITTI i KYRKAN?

S som i Sprayad konst

Tecknade serier, kyrkmålningar och graffiti - bilden säger mer än texten, särskilt till den som är ordtrött eller inte förstår ändå.

I våra äldsta kyrkor målade man taket fullt med bibliska bilder. Ronneby Heliga Kors kyrka, Brunnby kyrka, Rogslösa...
Det är fantastiskt att sitta i bänken och titta upp och upptäcka den ena berättelsen efter den andra.

Jag tillhör dem som uppskattar grafitti som konstform - och då menar jag inte barnsligt spraykladd på tågen - utan den seriösa konstformen grafitti, där man arbetar med skuggor och perspektiv.

Varje tid måste få sätta sin prägel på kyrkan.
Håll i er nu...
Nu kommer mitt hiskeliga förslag, min omöjliga dröm... men högst allvarligt menade åsikt:

- VÄLJ UT EN KYRKA MED RENA VÄGGAR OCH FYLL DEN MED BIBLISK GRAFITTIKONST!

Ja, jag hörde ditt Rama-skri ända hit, men jag vet hur fantastiskt det skulle kunna bli!
Det finns en kyrka som skulle kunna passa, men jag säger inte vilken...
Just nu håller den på att renoveras, den obestämbara gulgröna färgen är ersatt av en vacker, svalvit kulör.

På pelarna drömmer jag om att församlingen ska få se sprayat hur Jesus undervisar vid Genesarets sjö... hur Jesus mättar och läker de trasiga... hur Jesus tar vårt lidande på sig... hur Jesus uppstår och välsignar den värld Gud älskat tillbaka till sig...

Från andra hållet, prästens håll, skulle man kunna spraya apostlarna och någon ängel, för att påminna prästen vems ärende han/hon går... och att det är Helig Ande som ger Ordet, att det är Sonen som ger Försoningen och Fadern som håller sitt vakande öga över oss alla....

Vem ser oss?

Man skulle kunna tro att jag talar om ett jippo för att fylla kyrkan.
Men det gör jag inte - även om jag är övertygad om att kyrkan skulle bli välfylld av denna anledning: ögat får sin fröjdefulla predikning också!
Jag menar det jag säger.

Vilket är värst - sekulariseringen eller riksantikvarieämbetet, som kontrollsjukt bevakar våra kyrkor så att de förblir döda museeum?
Nu avslöjade jag vad jag tycker är värst...
... ty sekulariseringen är en stor möjlighet att lämna det som inte fungerar i kyrkan, och istället gå vidare och söka nya uttrycksmedel att förkunna Kristus.

Kristendom på burk?
Spray-Jesus? Javisst.
Var finns du, skickliga grafittimålare, som vill förkunna Bibelns berättelser för vår tids människor?

Allt är inte allmogetapeter...

"Därför påminner jag dig om att du skall blåsa liv i den nådegåva från Gud som finns hos dig.
Gud har inte gett oss modlöshetens ande utan kraftens, kärlekens och självbesinningens...
Kristus har utplånat döden och dragit liv och oförgänglighet fram i ljuset genom evangeliet."
2 Tess kap 16-10

Färgglada hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar