Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 5 juli 2010

KALLE ANKA & JAG

God litteratur

Det är så skönt att koppla av med lite god litteratur. Jag går upp i mitt bibliotek och tar fram några gamla nummer av Kalle Anka.
Han är en nödvändig kontrast till mig som kvinna och präst i Svenska kyrkan.
Spänningarna släpper och jag får skratta en stund.

Häng med på min KALLE-ANKA-ANALYS!

Personbeskrivning:
- han är en lågutbildad, ensamstående man med ansvar för tre inneboende brorssöner.
- Kalle Anka har inget fast jobb, han är alltid skuldsatt,
- han tillåter sig vara arg och oförskämd,
- han har en kärleksrelation som endast är en blyg uppvaktning, modell 50-tal, alltså inte ens sambo. Det är sexuellt föredömligt...
- han har ingen pedagogisk utbildning och vet inget om föräldraskap.


... och just därför älskar jag Kalle Anka!
Han är djupt mänsklig...
Medan vi kämpar på med studieskulder över våra högre studier och beter oss artigt och väluppfostrat, så far han i luften av vrede och frustration när varken tid eller pengar räcker till.

Kalle Anka är för mig ett slags evangelium - han klarar inte av Lagens Krav, han är inte duktig, han är alltid sist, men han vill så väl... 
Hans vrede går alltid ut över pojkarna, Knatte, Fnatte och Tjatte.
Tänk om personalen på dagis och fritids lät så?
- ARRGGH! Håll tyyyyst!
Det kanske skulle vara välgörande? - - -

Ankpojkarna är väluppfostrade och låter Kalle ryta färdigt tills han lugnar sig, då kan de förhandla.

Vad skulle hända om manusförfattarna lade vår tids modell på Kalle Anka?
Så här t ex:
- Kalle flyttar ihop med Kajsa. Det blir "hans" barn och "hennes systerdöttrar" (jodå, kolla i nr 40 1998, sid 18!) samt några egna småankor...
Knatte, Fnatte och Tjatte blir tonåringar, lämnar Gröngölings-scouterna och blir värstingar... Vad händer med Kalles vrede då? Vem blir argast?

Pengabingen

K Anka vidarutbildar sig, sätter den gnidige Joakim von Anka på plats och är inte längre skuldsatt.
Istället skulle JvA hamna på hemmet, bli dement och sitta och putsa på sin först intjänade krona och vagga tandlös, i otakt med tiden...
Det kapitalistiska systemet skulle äta upp sig själv.

Kalle Anka, socialdemokraten, skulle bli moderat.
Scoutpojkarna skulle lämna miljöpartiet och bli anarkister.
Joakim von Anka skulle bli kristdemokrat och be till Gud om hjälp...
Sent skall syndaren vakna. Det är som vanligt med det.

BILD-ANALYS

Nej, Kalle Anka är inte för barn. Den är skriven av vuxna, säkert med budskap för vuxna också...
Jag börjar min läsning med att titta på de tecknade bildrutorna.
Ögat sveper över sidan och ger direkt en känsla av att det är levande teckand film, där jag sitter.
Hur gör de?
Perspektiv underifrån..

Vi som tecknar vet att det svåraste är att hitta rätt perspektiv, som är intressant.
När man hittat det, kan man hålla kvar vid det, men icke!
Walt Disney utarbetade en krävande teknik där varje ny ruta hade en ny vinkel...

Det kräver av tecknaren att man måste veta hur rummet ser ut ,och man måste veta hur man tecknar en näbb underifrån och vriden från sidan och...
Suck va´ jobbigt!
Det är där det proffsiga kommer in. Och njutningen!

Det är just så som jag själv arbetar med mina foton - dock envist med den enklaste tekniken via min mobil (ty vad hjälper det om man har världens bästa kamera, men om man inte har sinne för vinklar eller ljus?).

Perspektiv von oben

När ögat har läst bilderna, går jag över till texten.
Hur ska det gå för Kalle idag?
Medan jag har varit klok, effektiv och lyssnande på jobbet, får jag nu bli motsatsen... = dum, ineffektiv och inte alls lyhörd för andras behov... i sanning en billig spänningslösare!!
Stackars min familj... som alltid får det sämsta av mig... Eller?

Undrar när Gud älskar oss mest....?

"Kom till mig, alla ni som är tyngda av arbete, så skall jag skänka er vila" säger Jesus.

Ja, Herre, jag kommer!
Jag tar med mig min Bibel och ett slitet nr av Kalle Anka och krymper upp i din famn!
Ära vare Fadern och Sonen och den Helige Ande, såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara. Amen.
Avslappnade hälsningar,
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar