Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 16 augusti 2010

MISSION med DANSBAND

Dansbandsfestival i Ulvsmåla

I handen höll jag ett guldgult band, köpt i tygaffären.  Det var fullt med folk i Ulvsmålatältet, flera hundra. Många hade åkt långt, några från Jönköping och ett par ända från Norge!

Jag frågade konferenciern Olle Björngreen:
- Vet du vad detta är?
- Hm, ett radband?
- Nej, ett dans-band! svarade jag.
I andra handen höll jag ett rött litet band.
- Vet du vad detta är då?
- Ett strumpeband?
Ha ha, bra men det är det inte. Det röda bandet är det som ligger i psalmboken! Det symboliserar evangeliet som är den röda tråden genom hela denna festival!

Så knöt vi ihop världarna: dansband och evangelium.
Applåder och jubel.

En av kvällens dansbandsdrottningar, Marie Arthurén från DRIFTERS, trivdes och tyckte detta var mycket bra:
- Vi ska skapa gemenskap och det gör vi både med musiken och det som är i kyrkorna.
Hon sjöng "Älska mig för den jag är".
- ... som jag gärna sjunger i kyrkan när jag är inbjuden dit. Där finns något speciellt...

 Thomas, "Blomman" Broström, frälst speleman!

Varje kväll har vi krönt dessa dansbandsdrottningar med en enkel prinsesskrona från leksaksaffären... Tänk att plast kan glittra så mycket... Gesten har varit helt underbar - att få bli krönt som dansbandsdrottning och få publikens jubel.

Och jag har hela tiden tänkt på de ord Jesus sa:
- VAR TROGEN INTILL DÖDEN SÅ SKALL JAG GE DIG LIVETS KRONA.


Trohet, trofasthet, tid... sällsynta företeelser i vår tid som är så uppbokad och stressad.
När Olle frågade om de var gifta, visade det sig att endast 2 av dessa 10 var det... Flera av dem levde dessutom ensamma = med sig själva. Turnélivet gynnar inte familjelivet precis.

Som gåva fick var och en ett exemplar av min bok "Den långsamma kärleken" - åh så stolt jag är!
Jag hoppas att de ska läsa den, skratta och gråta.. och tänka på den Gud som har skapat oss.

I Marie Arthuréns bok skrev jag:
- ... med Guds välsignelse som älskar dig, för den Du är...

Vi hade många fina besök i tältet igår, skulle vilja berätta om dem var och en, med väljer att lyfta fram THOMAS DEUTGEN från Riksradio P4 Dans!
Han var där och intervjuade Thomas och Caroline Broström om deras idé att kombinera kristen tro med dansband.
Så här lät hans på-annons:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3135

- Hej! Vad gör en präst på en dansbandsfestival? frågade han glatt.
- Jag är här för att glädjas med den glada musiken och för att berätta om Jesu kärlek, på mitt sätt, med glimten i ögat... Jag jobbar inte i underhållnings-branschen men väl i underhålls-branschen... där vi behöver vårda vår själ. Och det gör vi här med hjälp av härlig musik, en del tokiga upptåg, vittnesbörd om hur Jesus har räddat ur missbruk och New Age.
(läs hela Carina Mirbergers historia på inblick.se "Carina hittade den starkaste kraften").

Thomas Deutgen såg både nöjd och glad ut och lite förvånad - ja, vi vet, hur ska man kunna förklara denna kombination om man inte har varit där? Det är ett Måste!

Hela intervjun kan ni höra kommande söndag 22 aug kl 19.30.


Så har Gud välsignat ännu en festival uppe i Eringsboda socken, där de moderna missionsmetoderna är att möta folk där folk är, använda det många gillar och i det föra fram den förunderliga kärlek från Gud, som löser oss från egot.
Och när Jesu kärlek bryter igenom hjärtats hårdhet, då gråter vi... gråter de stora, saliga tårarna.

"Kom när Gud, kom nära..."
Dansbandspräst och festival-älskare
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar