Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 3 september 2010

ÄRA SIG SJÄLV ELLER GUD?

Se på mig!

- Se på mig! sjöng Jan Johansen och uttolkade vår tids fokus.

När människan tappar Gudstron, förlorar hon vissheten om att vara sedd av Gud.
Om inte Gud finns och kan se mig, så måste ni andra göra det! Snälla...
Så ägnar man sig åt dokusåpor och andra rop på att "finnas".
Jag blir förtvivlad när jag ser vad unga människor är beredda att göra, bara de blir ett "namn"...

Och ändå är många av dessa döpta som små, då deras namn nämndes tillsammans med Guds namn, för att de skulle veta vem de hör ihop med...
Har deras föräldrar glömt att berätta det?
Har faddrarna inte tagit sitt uppdrag på allvar och lotsat sitt fadderbarn in i den kristna tron?

Reklambranschen säger:
- Syns du inte, så finns du inte...

Synas eller vara Sedd?

Därför är min Gudstro så oerhört dyrbar för mig.
Den ger mig ett helt annat sätt att se på mig själv och andra.
När jag läser om Kristus i evangelierna förstår jag hur han verkligen såg dem han mötte.
Och människor blev förändrade i hans blick!

Ska vi ära Gud eller oss själva?

Jag lånar några tankar från den amerikanske teologen Ray Barker, som säger precis det jag tänker just nu:
- Guds syfte med att komma oss nära genom inkarnationen ("i köttet") var att bekräfta sina löften till patriarkerna i Gamla Testamentet, så att människor från alla nationer skulle ge Gud ära.

Gud började med en enda människa - Abraham - som sedan blev en familj och en nation som skulle förmedla Guds nåd till hela världen.

Ray säger att Guds syfte är inte först och främst att rädda oss från helvetet, utan att få tillbaka äran och härligheten som vi människor i vår bortvändhet inte har gett Gud.
Du som vill hämta din Bibel kan slå upp Romarbrevet 3:23.

Vad blir resultatet när vi sätter oss själva i fokus?
Jo, vi går miste om den Guds härlighet vi var tänkta att återspegla.

Vem ska jag återspegla?

När vi människor tar den ära som egentligen tillhör Gud, börjar vi döma Gud utifrån våra egna antropocentriska idéer om rättvisa eller arrogans.

Istället för att  vi återspelgar Guds härlighet, försöker vi få Gud att återspegla vårt fördärv... och anklagar Gud för det elände som vi ställer till med...
Vi blandar ihop vår egen roll med Guds...

Gud får göra sådant som vi inte får. T ex förhärliga sig själv...
Vi tar ett exempel:
Minns ni Josef Fritzl som höll sin dotter inlåst i sin källare i mer än 20 år?
Nu sitter han inspärrad i ett österrikiskt fängelse.
Staten har vissa rättigheter och skyldigheter som individerna inte har.

Eller: jag får inte tvinga andra att betala skatt till mig, men staten har rättigheter att utkräva skatt av oss.

På samma sätt har Gud vissa rättigheter och skyldigheter som vi människor inte har.
Bland dessa rättigheter är att ta emot människors tillbedjan.
Några tuffa rader ur Jesaja kap 48:9-11:

- För mitt namns skull behärskar jag min vrede, för min äras skull har jag tålamod med dig och utplånar dig inte... För min skull, för min egen skull handlar jag  - mitt namn skall inte vanhelgas. Jag delar inte min ära med någon."

Gud är alltså mån om att allt fler ska tillbe honom och ge honom äran för allt liv och all glädje.
Det är därför Gud väntar med att döma det onda.

Läs mer: info@credo.nu  http://www.credo.nu/

Äran tillhör inte mig...

Vilken smak får du i munnen när du har lyft fram dig själv och dina förträffligheter?
Det smakar unket...
Jag gillar inte skryt, jag vill ogärna bli satt på piedestal.
En sak är att få tack och uppskattning för det man gör, men den äran ska inte stanna hos mig.

Jag lever ständigt med Guds närvaro i mitt hjärta och sänder tacket vidare - Tack HERRE för att det blev så bra idag!
Jag menar, allt jag kan har sin grund i de gåvor Gud har gett mig.
Ska inte krukan prisa sin krukmakare?!

Nu avslutar vi:
Den unga tjejen stängde av TV´s dokusåpor och ställde sig framför spegeln:
- Om du finns Gud, så vill jag tacka dig för att Du ser mig nu, precis som jag ser mig själv i spegeln... Om Du har gett mig livet, så vill jag att Du ska vara centrum för mina tankar och känslor.. för jag är så trött på mig själv... Jag kommer ingen vart när allt kretsar kring mig och mitt...

Utan att hon visste om det, hade hon gett Gud sitt hjärta, sin syndabekännelse och sin trosbekännelse.
När hon var färdig, spred sig en värme av närvaro i hela hennes kropp...
Hon hade kommit hem till Sig själv.
Ty det är det som sker, när vi ger Gud Äran.

Ljuset från Gud lyser upp mig!

Funnet på gamla broderier:
ÄVG = Ära Vare Gud
GVD = Gud Vare med Dig
PTL = Praise The Lord.

Har du sett solrosorna som illustrerat detta inlägg? Vi cyklade till Brofästet vid Möcklöbron här om dagen och hamnade i detta solrosfält. Blommorna tittade uppfordrande på oss... och talade...
De hälsade från Gud.
Det gör jag med.

Helene Sturefelt
- som vill göra Jesus känd, trodd, lydd och älskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar