Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 23 september 2010

Ferro Mehmedovic MUSLIMEN SOM BLEV KRISTEN

Religiös återvändsgränd

Alla religioner är inte lika.
Koranen beskriver Gud med ordet Rättvisa. Gud är den som belönar den som är god och bestraffar den som är ond.
- Detta ledde till hat och förakt, berättar Ferro Mehmedovic, pastor i Hyllie Park, Malmö.

Han växte upp i Balkan där hans ungdomsår var besvärliga.
Han sårade andra och därmed även sig själv.
Ferro berättar att det inte gick att förvänta sig någon hjälp ifrån Gud - han skulle ju ge mig vad jag förtjänade...

- När jag kom till Sverige mötte jag kristna människor som berättade att Gud var på ett annat sätt.
Bibeln beskriver Gud med ordet Kärlek.
Det var mycket svårt att förstå, säger han.
- Skulle Gud älska mig?

Det är stora ord: kärlek... nåd... förlåtelse.
Ferro vittnar om hur han möttes av Guds varma famn.
Där fann han styrka att förlåta dem som gjort honom illa.
Där fann han kärlek som hjälpte honom att börja älska sig själv.

Såg du honom på SVT´s helgmålsbön i lördags? Inte?
Varsågod! Lyssna ett par minuter till en mycket fin berättelse:
http://svtplay.se/v/2152084/helgmalsringning/18_9

Vi har haft besök av Ferro två gånger här i Karlskrona. Han har gett två öppna föreläsningar om islam och kristen tro.
Det är hans fakta som ligger bakom det jag skrivit för några månader sedan under rubriken "religionsdialog".
Sakligt har han visat vad islam leder till andligt sett och vad kristen tro leder till.
Det är rättvisa contra kärlek, det är hårdhet contra förlåtelse.

Ferro har en mjuk trovärdighet och kunskap som är mycket välgörande.
Han har inget agg till sitt forna land eller sin forna muslimska tillhörighet. Tvärtom, han välkomnar till samtal och inbjuder till dialog.
Glädjande nog var några från Islamska Kulturföreningen med och lyssnade vid ett tillfälle!
Jag hoppas vi kan fortsätta nu när ramadan är till ända.

Mötesplats i dialog

Jag är stolt över vår landshövding Gunvor Engström.

I gårdagens lokaltidningar står att läsa att dialogen får en oväntat ny plats.
Hon öppnar residensent till samtal med anledning av valresultatet där SD nu växer sig starkare.
- Rädsla är den bästa grogrund för de mörka krafterna. Det går inte att tiga ihjäl SD, säger hon.

Äntligen! Äntligen någon som vågar, tänker jag.
Nu kan vi mötas alla i Rosa Huset.
Om jag går dit tänker jag ställa ett krav: att den som talar får tala till punkt utan att de som lyssnar lägger in egna fördomar i det som sägs.

Min egen åsikt är följande:

Att ta emot fler och fler människor som har med sig en tro på en hård och straffande Gud, påverkar både det andliga, mentala och politiska klimatet.
Är det det som vissa försöker få fram när de inte vill öka islamiseringen?
Det handlar i så fall inte om rädsla för det främmande, utan snarare ett nej till en felaktig Gudsbild som vi har lämnat bakom oss.

Det är inte nej till muslimen, utan ett nej till islam.

Ferro är ett lysande exempel på vad som kan hända!
Det är denna kristendom som byggt upp Sverige:
- sjukvård till alla, ordet "lasarett" kommer från Lasaros som Jesus uppväckte från de döda.
- skolgång till alla, katekesens bibelberättelser gav ett språk och en tro till många
- tron på att kärlek och förlåtelse även i rättsväsendet leder längre än hot och straff.

Fria eller fälla?

När ateismen slängde ut den döda namnkristendomen på 50-talet (tack) uppstod ett tomrum där vilsenheten har tagit över. Nu tror vi på Ingenting och Allting, det finns inte längre något "rätt eller fel" ty Gud är död...
Det vill säga erfarenheten av levande Gud dog i takt med att materialismen ökade.

Men Levande Gud är inte död!
Vi i kyrkan försöker städa ut de sista resterna av tomma ritualer och fylla dem med liv igen.
Vi måste ständigt vara självkritiska.

Jesus visade med hela sitt liv att han vill rädda oss från att "få vad vi förtjänar..."
Jesus tog ju våra synder på sig och löste oss från förbannelsen.

Detta handlar inte om tycke och smak.
Detta handlar om evigheten!
Och det påverkar hur vi lever i vårt land och bemöter varandra.

Tro under renovering....

Shalom till alla Abrahams barnbarn!
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar