Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 9 september 2010

LARS OHLY och BRÖSTPUMPEN

Kyrktornen vakar över valstugorna

Sitter just nu och lyssnar på Radio P4 "Karlavagnen".
Det är valdebatt och ikväll är det Miljöpartiets Maria Wettermarks tur att svara på lyssnarfrågor.
Det är intressant. Det är demokrati när det är som bäst.

På torget är valstugorna öppna och det är liv och rörelse. Solen sken över norra Europas näststörsta torg.
Karlskrona har idag haft besök av Vänsterpartiets Lars Ohly. Jag kom precis lagom för att få en skymt.
Alldeles bredvid stod en mamma med barnvagn. Hon hade just överlämnat en bröstpump...

Bröst-värn

I sin iver hade Lars Ohly sagt att vad gäller föräldraledigheten så ska mamman och pappan dela tiden lika.
För att lösa amningsfrågan får väl mamman pumpa ut bröstmjölk och sen gå till jobbet (om hon har något... min kommentar) medan pappan matar den lilla bebisen med uppvärmd modersmjölk...

Mamman visade sig heta Anna Ekström och återfanns borta vid Folkpartiets valstuga. Hon driver sina frågor med tydlighet och menar:
- Om pappan har ett eget företag och tvingas vara ledig såsom Vänsterpartiet föreskriver, då går hans företag i konkurs... Varje föräldrapar måste själv få avgöra hur de ska använda föräldraledigheten.

Undrar vad Lars Ohly ska göra med den där pumpen... nu när han "gick på pumpen" i en fråga där han inte var insatt...
Vänsterpartiet i Karlskrona

Jag menar att han förväxlar orden jämlikhet med likhet.
Jämlik betyder inte att man gör samma sak. Jämlik betyder att man har samma värde, oavsett kön eller annan tillhörighet.
Mamman och pappan har inte samma roll som föräldrar, men dock samma värde! Obs. För att utvecklas till en hel människa, behöver barnet både kvinnliga och manliga förebilder.

Har ni hört vad barnen sa på lekis?
- Ska vi leka mamma, pappa, barn?
- Pax för att vara mamma!
- Nä... jag vill inte vara pappan...
- Joho! Ställ dig vid spisen och laga mat nu!

Där var det pappan som skötte livsmedlen...
Undrar hur barnen definierade mammans roll i den leken...

Bröst eller inte bröst. Bröst med hår på, eller bröst utan.
Huvudsaken är att man har ett hjärta där bakom brösten... och att man är barm-härtig.
Bröst-vänlig.
Barmen full med mjölk... och honung... välling upp till armhålorna... i ett föräldraskap som flödar över av Guds välsignelser.

Jag avslutar med att önska dig godnatt och jag sjunger och ber med hjälp av en ny psalm:

DU VÄNDER DITT ANSIKTE TILL MIG
OCH LER MOT DITT BARN SOM EN MOR
DITT ANSIKTE LYSER SOM SOLEN
DET ÄR DETTA SOM GÖR ATT JAG TROR
ATT DU LER EMOT MIG SOM EN MOR.

Sv Psalm 763, text Christina Lövestam

grönröd allians i Karlskrona

P.S. Barnvagnarna är vända åt fel håll, har ni sett det? De är vända bort från föräldern som "kör".
Jag blir förtvivlad när jag ser mammorna gå och prata i mobilen, utan kontakt med sitt barn... som ser en massa saker det inte kan relatera till... De har ingen blick att vila i...
Hm, måste skriva ett inlägg om detta...

Helene Sturefelt
- utpumpad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar