Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 21 oktober 2010

"HAN VET"

Mark-kyla

Nattfrost.
Höstens frasvita temperatur har nått Blekinge. Det gröna blir nu snabbt gult.
Jag älskar både höst och vinter och tar emot den vila det ger.

Vill dela några varma ord av kärlek, en bön, ett samtal... skrivet av en kvinna som heter Kerstin Knutsson Siggelsten:

"HAN VET"

"Han vet min saknad, för Han har saknat mycket mer.
Likaså min ensamhet, för Han har varit än mer övergiven.
Han vet mitt lidande, för i smärtor sänktes Han djupast ner.

Han vet min besvikelse, för Han blev fullständigt sviken.
Han vet mina tårar, för Han, den störste, har även gråtit.
Han vet min oro, för Han har ständigt vakat.

Fras-kant

Han vet min kamp, mina felsteg förlåtit.
Han vet att vara bortstött.
Han har mig bejakat.

Han vet min lättnad, för Han har funnit ro.
Han vet min sorg, för Han har sörjt.
Han vet min tro, för Han till himmelen byggde en bro.
Han vet mina frågor, för Han har svaren på allt jag spörjt.

Kan jag förstå hans sorg, om jag aldrig har sörjt?
Kan jag förstå ensamheten, om aldrig jag blivit lämnad?
Kan jag skörda, om jag aldrig plöjt?

Kan jag se, utan att tårar skymt till vad jag blivit ämnad?
Kan jag känna medömkan, om aldrig jag lidit?
Kan jag trösta, om ingen tår jag fällt?

Kan jag gjuta balsam i såren, om mina aldrig har svidit?
Kan jag kämpa för någon, som om det mig själv hade gällt?

Res dig, gräs!

Ifall ingenting någonsin helt gått fel
Kan jag förstå hur det kändes och få kraften att bära min nästas del,
tills vindarna åter vändes?

Kan jag lätta någons börda, fast den var svår?
Kan jag lyfta någons börda, om jag ej förstått?
Frälsaren ensam bar vår.

Kan jag förstå ett nederlag, om alltid jag vunnit?
Kan jag förstå hans glädje, om aldrig jag funnit ett barn som vilse gått?

Hjälp mig att hjälpa där ingen når.
Hjälp mig att följa Din röst.
Hjälp mig att gå trofast i dina spår.
Hjälp mig att vara till tröst.

Där dagarna skymmes av oro och strid
Hjälp mig att skörda, där ingen kan så.
Hjälp mig att kalla på himmelsk frid!
Hjälp mig att i Din tjänst stå.

Hjälp mig förbinda de blödande sår
som i striden uppstod..
Hjälp mig att finna de vilsna får
Hjälp mig få kraft och mod."

Sol-frost

Han vet.
Tack Kerstin K Siggelsten för dessa ord.
Tack Jesus Kristus att Du är vårt hjärtas Herre,
som kan tina upp all frost till varm tillförsikt.
Du vet.
Käre Gud, tack för att Du vet allt.

Helene Sturefelt

1 kommentar:

  1. Tack för dessa underbara rader, som gick på djupet i min själ

    SvaraRadera