Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 8 oktober 2010

LILLE PRINSEN och MAKTEN

Ser du prinsen?

Hur ska man göra för att skriva svåra saker?
Jo, genom att använda ett enkelt språk, gärna med sagans form. 

När jag var 13 år arbetade jag på bibliotek på kvällarna som "förste sorterare".
En kväll, när jag ställde böcker i bokstavsordning, hörde jag en man säga:
- En riktigt bra bok är skriven så att både barn och vuxna kan få ut något av den.
- Det går väl inte?

Jag var för ung för att förstå då, men nu begriper jag lite bättre, nåja...
Min första blogg - sturella.blogg.se - använde djungeltema för att beskriva det jag upplevde.
Jag hade väldigt roligt! Jag gömde mig bakom hyenor och lejon för att skriva om makt och människor.

I dessa dagar - då riksdag och regeringsmakt fördelas - och nobelpriset i litteratur delas ut, vill jag återkomma till LILLE PRINSEN.
Det är just en sådan bok som man tror är skriven för barn, men som riktas rakt in i det samhälle man lever i.

Hus för barn

För ca 60 år sedan skrev Antoine de Saint-Exupéry följande om makt.
Lille Prinsen har kommit till en pytteliten planet där det sitter en kung och bestämmer.
Hans mantel fyller hela planeten, större är den inte.

"- Om jag befallde en general att flyga och generalen inte lydde den givna orden, vem skulle då ha fel, frågar kungen, han eller jag?
- Det skulle ni ha, sa Lille Prinsen bestämt.
- Nättopp! (just det) Av var och en ska man bara begära vad han kan åstadkomma, sa kungen. Makten vilar först och främst på förnuftet. Om du befallde ditt folk att gå och kasta sig i sjön, skulle det göra uppror."

Här måste jag tänka.

I Sverige har vi lärt oss att behandla alla lika. I enhetslandet Sverige fungerade det.
Men i det mångkulturella Sverige har obalans skapats.
Jag har mött människor som vill behålla sin lagstiftning (muslimer som gifter sig inför imamen och struntar i svensk juridik, och således förblir ogifta enligt svensk lagstiftning, om jag har uppfattat det rätt).

Vi ska låta alla få komma till tals - utom de som kritiserar mångfaldens ovilja att följa enhetens lagar...
De som är riktigt kritiska till de styrandes invandrings- och integrationspolitik får man till och med mobba offentligt.
- Gå och kasta er i sjön! .. tycker jag mig höra en röst säga...

Så oförnuftigt.

Kung över Campingen

Mona Sahlin har sparkat Thomas Bodström.
Hör här vad kungen säger till Lille Prinsen:

"Lille Prinsen hade tråkigt. Jag ger mig av.
- Nej, res inte, sa kungen, som var stolt över att ha en undersåte. Res inte, jag ska utnämna dig till justitieminister!
- Men här finns ju ingen att döma, sa Lille Prinsen.
- Det vet man aldrig.
- Åh, jag förstår, sa Lille Prinsen och lutade sig fram för att titta på andra sidan planeten. Det finns ingen där nere heller.
- Då får du döma dig själv, sa kungen. Det är det allra svåraste. Det är mycket svårare att döma sig själv än att döma andra. Om du lyckas döma dig själv, är du en verkligt vis man."

Man ska bara begära vad var och en kan åstadkomma, då kräver man inte det omöjliga, säger kungen.
Folk blir glada över att kunna uppfylla sådana bud.

Det känns som om vi avkrävs att gilla olikhet så till den milda grad att inget annat återstår.
Inte alla klarar det.

Gå in på document.no och läs vad den vassa Julia Caesar skriver om "Vilket Sverige vill vi ha?" 19 sept. Hon är långt bort från de korrekta journalisterna, som har lämnat sin kritiska distans och bara skriver medhårs.

Om inte generalen flyger eller vi klappar i händer åt allt större mångfald, då är den givna ordern fel.
Ialla fall enligt Lille Prinsen.

Men att på allvar möta en människa från en annan värld och verkligen försöka förstå varann - det är spännande!

Jesus Kristus får avsluta:
- Döm inte, så blir ni inte dömda. Med den dom som ni dömer med, skall ni dömas.
Bergspredikan, Matteus 7:1

Enfaldiga Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar