Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 4 oktober 2010

MIKAELSDAGEN

Ärkeängeln Mikael landar

Frans eller Mikael?
Almanackan är full av helgon och jag är full av inspiration.
Jag väljer idag, på Fransiscusdagen, att berätta om några tankar utifrån Mikaelidagen.

Katekumener från Karlskrona satt på Pilgrimscentrum i Vadstena och samtalade om Tio Guds Bud.
Finns det något evangelium i buden? Eller är det bara lag och krav? Vad är Nåd?

Vi pilgrimsvandrade med buden i kombination med Frälsarkransens pärl-ord.
Intressant!
På kvällen var det helgmålsbön på radion. Sven-Gösta Holsts mycket goda ord finns här:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2339

"Om din hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig... Det är bättre att gå stympad än att kastas i den eviga elden..."
Matteus kap 18-7-10.
Usch... Hur kan man läsa sådana texter i kyrkan??
Tänk om det är barn i kyrkan... ?

Långt bort Vadstena Klosterkyrka

"Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske faders ansikte."

Det var familjemässa i Vadstena Klosterkyrka och Torbjörn Ahlund predikade.
- Vi bär alltid det lilla barnet inom oss, hur gamla vi än blir. Jesus vill med dagens text (som inte lästes, tack och lov) säga något om attityden till det svaga och utsatta...

Jag tänker att vi har så bråttom med att göra barnen vuxna. Småbarn kläs ut i tonårskläder och det finns snickarbyxor i jeansmodell för bebisar...

Det lilla får inte vara smått.
Det svaga får inte vara svagt.
Vi Måste vara Stora och Starka- - -

Jesus vänder som vanligt på begreppen. Vi skämdes och blev gråtfärdiga när några flickor läste:
- Låt barnen komma till mig och hindra dem inte.
De såg på oss med stadig blick.
- Guds rike tillhöra sådana som de, som oss...

Jo, vi hindrar dem allt vi orkar, låter dem inte få någon del av bön eller tro alls, ty de Ska Få Välja Själva... i den heliga opåverkans namn.
- När Jesus såg det blev han förargad.
Flickorna läste med ett barns självklarhet.

Var och en i kyrkbänken tänkte på sina "lock" över alla de barnsliga svagheter vi kvävt, all längtan att få sitta i knät och bli omkramade...
Ibland är gråten svår-svald.

ANNA SJÄLV TREDJE.
Jesus sitter i Marias knä

Sven-Gösta Holst i Forumkyrkan, Nacka frågar:
- Älskar Gud oss precis som vi är? Överser Gud med våra fel? Vill vi det?
Vi slätar över våra misstag för vi orkar inte med dem. Men gör Gud likadant?

Vi säger ju:
- Kom som du är, till kyrkan.
Men betyder det:
- Du är bra som du är?
Vi låtsas som om det onda inte fanns i oss, gör Gud också det?

Han reflekterade över den hand som slår, super och begår övergrepp.
- Var finns nåden får hustrumisshandlaren, alkoholisten och pedofilen?
Dessa som orsakat så mycket smärta och kaos för sina närmaste, inte kan Gud väl släta över detta?

Vi får börja med att erkänna oss själva, att vi faktiskt är vända bort från oss själva. Har lagt locket på... det lilla barnets behov... som blir en tryckkokare som sen riskerar att hitta destruktiva utvägar.

- Nej, det är inte ok att göra fel.
Gud är inte överslätande. Gud är inte mjäkig.
Den ljusskygga kraften inom oss driver oss att göra fel. Den tycks vara en oskiljaktig del av oss, ändå helt främmande.

Jag tänker ofta på de muslimer som finns i vår stad. Jag tänker på Koranens hårda ord, som jag upplever är en lagisk feltolkning av de judiska och kristna tankar som fanns runt Muhammed på 600-talet.
- Om din hand förleder dig, så hugg av den...
Då gör man det!

Lägg noga märke till att Jesus säger inte:
- Ni ska hugga händerna av Dem.. Inte heller:
- Jag ska slita ögonen ur dig på domens dag! Nej, utan så här:
- Du själv ska komma till insikt över vad som förleder dig. Det är något du ska göra själv, inte andra åt dig.
Inte heller tänker sig pastorn i Forumkyrkan i Nacka att vi bokstavligen ska ta fram yxan.
Nej, snarare bildligt "hugga bort" det som lurar oss människor att slå, missbruka och förgripa oss på de svaga.

Kom till dig själv, bortförklara inte längre, jo du kan! Knäpp dina händer och bed om hjälp = det är att hugga av det onda.
Sluta sucka, bed om hjälp. Jesus har lovat att följa med ända ned i ångesten.
Han har själv varit där och väntar på dig...

Lägg inte locket på!

Jag återkommer ofta till muslimernas kritik av att vi kristna säger att Gud är kärleksfull och förlåtande.
De upplever att allvaret försvinner och vill hellre se straff.
Jag förstår hur de tänker. Jag vill inte heller vara utan allvar. För det är allvar!
Men.
Jesus visar att det är inte ok att göra fel. Exemplen ovan är helt förfärliga.

Men det som gör Jesus helt unik bland alla världsreligioner är det som nu följer:
Från Bibelns blad andas denna attityd:
- Du är mitt barn, jag är din Gud, tillsammans ska vi klara detta. Jag, din himmelske Fader, älskar dig, låt oss hjälpas åt att laga det som gått sönder...
Där finns NÅDEN.

Gottgörelse, förlåtelse, försoning - de dyrbaraste pärlor vi någonsin kan äga!!!

Ingen huggsexa, inget blod - bara det på korset - inget överlätande.
Tvärtom, en omvändelse från sig själv, till sig själv.
Från Gud, till Gud. Från domen, till förlåtelsen.
Från det stora kravet att vara vuxen och stark, när man fortfarande är liten och svag, och bara längtade efter att få sitta där i knät och bli omtyckt...

Börja gråt nu.
Gråt fram läkedomen.
Barnens änglar - din ängel - i himlen ser alltid vår himmelske Faders ansikte.

Detta är evangelium på den helige Mikaels Dag.

Fängelset blomstrar

Till sist:
I lördags stängdes fängelset Hvita Briggen i Karlskrona - också en sinnebild för Nåden?
Det fängslade jaget får i mina ögon nu vara det befriade jaget.
Det kan vara värt att fira med en kanelbulle...

Helene Sturefelt
- befriad från lagiskhet till evangelium

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar