Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 28 november 2010

JESUS LÄSER I SYNAGOGAN

Kristus kommer

Har du gått i kyrkan idag?
Snön har vräkt och kräkt över Karlskrona hela dagen. Fantastiskt att så många vågade slira sig iväg!

Vi hade extra fint besök från Lund - en av stiftskonsultenterna som har ansvar för miljöarbetet.
Vår församling har arbetat intensivt med att se över energianvändning och övrig miljöhantering.
För detta blev vi idag miljödiplomerade såsom nr 2 i Blekinge.
Först var Lyckå församling - heja er, ni är bäst!

Nu ska vi gå vidare i fas två, som bl a ska återspegla den andliga miljön...
Tänk om vi inte håller måttet? - - -

Tänk er själva:
- bagarens barn äter inte bullar
- Ford-försäljaren cyklar hellre
- och kyrkans anställda går inte i kyrkan...

Det här kommer att utmana oss!
Det gäller att tro på sin produkt, eller hur?
Eller snarare tro på Jesus.

Krucifix och guldkrubba
Påsk och jul

Nu följer vi med honom till synagogan i Nasaret.

Lukas rapporterar i sitt 4:e kapitel.
Du och jag är med i trängseln. Det är fuktigt, varmt och trångt. Vi känner dofter från basaren tränga in, saffran och kanel.
En åsna skriar och Jesus öppnar bokrullen och rullar fram till Jesajas profettext:

- Herrens ande är över mig, han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga!

Några av oss protesterar:
- Då har du kommit fel. Vi är inte fattiga. Gå vidare till dem som behöver dig bättre.

Jesus ser på oss med varm blick, men med sorg i ögonen säger han:
- Ja, till det yttre är ni rika, men till ert inre är ni fattiga. Ni utarmar er kultur mer och mer, det är inte mycket ni håller heligt. Hur länge ska ni förneka ert andliga behov? Men några av er har börjat söka sig tillbaka till källorna.
Vad hjälper det om ni vinner hela världen men förlorar er själ?

Jesus ställer en fråga, men ingen av oss svarar.
Vi vet att han har rätt. Han fortsätter:

- Jag har kommit för att ge befrielse till de fångna!

Genast slutar några av oss att lyssna, för vi tänker:
- Jag är inte fången! Jag är faktiskt en fri människa som kan välja vad jag vill.

Men Jesus ser vår nöd mitt i välfärden och säger:
- Er materiella välfärd binder er. Så var det inte för 150 år sedan - då höll fattigdomen på att svälta ut er och höll ert land i hungersnöd, så ni flydde till Amerika.
I glädje över er höga levnadsstandard ser ni bara varandra som konsumenter, där "kunden alltid har rätt".

Jesus larmar - och åtgärdar!

Flera började protestera högljutt mot dessa skarpa ord, och jag tänkte, och tänker:

- Vad ska egentligen vara i centrum?
Kretsar solen kring jorden, eller jorden kring solen?
Ska Gud kretsa kring oss eller vi kring Gud?
Inför Dig, Herre, kan jag inte ha mitt ekonomiska "kund-tänkande"... förlåt...
Inför Dig, Gud, är jag försvinnande liten.... jag har kanske fel centrum i mitt liv?

En av oss tränger sig ända fram och frågar:
- Vad ska jag göra då, Herre? Jag erkänner att ju fler prylar jag har, desto mer stressad känner jag mig.

Jesus svarar:
- Det är bra att du erkänner att du är ofri. Varje tid har sina frestelser. Allt som styr dig, är din gud, eller rättare sagt; avgud. Sedan får du överlåtaa dina avgudar till mig.

Vi blundade för att tänka bättre.

- Jag har kommit för att ge syn för de blinda!

Jesajas ord i Jesu mun träffade oss mitt i prick.
Just därför måste någon av er säga:
- Syn för de blinda? Jag är inte blind! Jag både ser och hör och har öronen i behåll. Dina ord gäller inte mig. Dessutom är vår sjukvård den bästa.

Jesus svarar:
- Kära mänskobarn, det kan också vara tvärtom. Din syn gör att du inte ser...
Du dömer bara efter utseendet och missar många som kunde vara dina vänner.
Ni tror att de blinda inte ser... Jag säger er:
- de ser mer än ni! De är lyhörda, de kan förnimma själen hos den de sitter bredvid...

 Åsnan skriade i bakgrunden.

... ridande på en åsna...

- Jag har kommit för att ge de förtryckta frihet!

Och jag tänker:
När mitt stora Ego är i centrum, då är jag förtryckt av mig själv... Eller när rädslan styr, då är jag slav under den.
Jag känner att jag behöver byta ut mig själv från centrum till att ha Gud där istället.
Undrar hur Jesus ska avsluta denna läsning i synagogan...

- Idag har detta skriftställe gått i uppfyllelse.

Alla tittade på varandra.
- Men det är ju bara Josefs son, snickaren? Eller?

Det var en påtaglig auktoritet i rummet.
Det strålade makt från mannen i talarstolen - sanningens makt och kärlekens.
Det är var annorlunda mot de andra som brukade tala.
Det är annorlunda.

Orden var liv. Orden har liv.
De har full täckning -från Gud själv.

Och jag tänkte:
- Han ska få bli mitt hjärtas centrum!

Precis som om Jesus hade hört vad jag tänkte, sa han:
- Till dig som tar emot mig, ger jag makt att bli ett Guds barn. Här. Och NU.

- - -

Låt oss be:
Herre Jesus Kristus, jag välkomnar dig in i mitt liv, in i mitt hus, på mitt jobb, i min almanacka, i min plånbok och i hela mitt sätt att tänka!
Detta är min möjlighet att bli fri. Och att se.
Tack käre gode Gud för detta nya Nådens år!

Helene Sturefelt
- predikant och liturg.

Full täckning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar