Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 27 november 2010

KÖPFRI DAG

Köp mera högtider

Advent står för dörren. Snön ligger redan över hela landet och ikväll har många satt upp sina adventsljusstakar. Det är vackert. Själen behöver detta ljus.

Mitt allra, allra första blogginlägg handlade just om adventsljusstakar - på lasarettet.
Vi låg på BB och en kvinna hade en muslimsk pappa till barnet.
Frågan var om vi skulle våga sätta upp en adventsstake i fönstret... Våga?!
Läs gärna inlägget.

Det har blivit populärt att proklamera olika dagar för olika företeelser, typ Kanelbullens dag, Smådjurens dag och Köpfri dag och ...
Man härmar oss i kyrkan. Det är bra!
I de flesta almanackor står det ju fortfarande vad det är för söndag, imorgon 1 Advent. Varje söndag är vikt för ett särskilt tema.

Advent - det borde naturligt innebära att det är köpfritt.
Advent är ju fyra veckors fastetid - men vem vet det idag?

Liturgisk färg ska vara violett: "bot och bättring".

Många vet däremot att det latinska ordet advent betyder "ankomst."
Vi väntar på att Jesus Kristus ska göra sin ankomst, därför tar vi det lugnt med både mat och konsumtion.

Färdtjänst från Granskogen?!

En köpfri Dag?
Javisst, självklart, jag är med!

Fast jag måste erkänna att vi har handlat lite mjölk idag... och en utegran!
Den fick åka cykel hem i sin "strumpa"...
Vi var åtminstone miljövänliga!

Bestrumpad gran cyklar hem

Göran Hådén, talesperson för en Köpfri Dag säger:
- Om vi inte slutar överkonsumera är det snart slut med naturresurserna. Om alla slösade som vi i Sverige, skulle det behövas flera jordklot till.

Hur orkar vi överträffa oss själva i köphysterin?
Jag fattar inte det.

Göran  Hådén fortsätter:
- Detta ska vara en dag för eftertanke mitt i köphetsen. Materialister är dessutom mindre lyckliga.

Så var det sagt.
Inte från oss i kyrkan.
Utan från annat håll, grönt håll?
Fattigsverige spökar fortfarande: mycket mat och många saker, då överlever vi.
V i har inte gjort upp med det än.
När ska vår självbild ändras?

Jag läser en annons där det står SHOP STOP:
- Ta en paus från köphetsen och se vår film istället.
Undertecknat Grön Ungdom.

Det är förmodligen ingen idé att moralisera över att handlarna slätar ut våra högtider så att advent och jul blir samma sak.
Eller alla dessa julkonserter som mixar allt på en gång.
Men jag vill inte höra "O helga natt" i november!
Så jag stannar hemma.

- Om jag tar ut min födelsedag en månad före, för att jag inte orkar vänta, vad blir det då kvar när rätta dagen är inne? sa en ung man.

Disciplin och Andlighet hör ihop.

Stjärn-flingor

Här kommer en galen och förvirrad högtidsvisa, tillägnad alla i Mamons Tempel.
Varsågoda.

NU TÄNDAS TUSEN JULELJUS
HEJ TOMTEGUBBAR SLÅ I GLASEN!
OCH ÖVER STAD OCH LAND IKVÄLL
ÄR ENDAST TOMTEN VAKEN.

MIDVINTERNATTENS KÖLD ÄR HÅRD
OM ANDERS SLASKAR, JULEN BRASKAR
STJÄRNORNA GNISTRA OCH GLIMMA
NEJ SE DET SNÖAR DET VAR VÄL ROLIGT, HURRA!

EN LITEN TID VI LEVA HÄR
OCH VATTNAR VÅRA FÅLAR FEM
MED MYCKET MÖDA OCH STORT BESVÄR
SNÖN  LYSER VIT PÅ FUR OCH GRAN.

SANKTA LUCIA, LJUSKLARA HÄGRING
LÅT OSS LUSTIGA VARA!
STÄLL DÖRR´N PÅ GLÄNT, DET ÄR ADVENT
I SIGNAD JULETID.

MIDNATT RÅDER, TYST DET ÄR I HUSEN
ALLA LJUSEN BRINNER OPPSAN!
BÄSTA FÅLEN APELGRÅ
NU TAR VI KÄLKARNA FRAM, HEJ VAD DET GÅR.

Gläns över disk och bänk

MAMMA, PAPPA, ALLA GÅR I DANSEN
MED MYCKET MÖDA OCH STORT BESVÄR
I VARJE HJÄRTA ARMT OCH MÖRKT
GÅR NATTEN SIN TUNGA FJÄT...

FRÖJDAS VART SINNE, JULEN ÄR INNE
I EJ UPPLYSTA GÅRDAR I BETLEHEM
VAR GLAD, VAR GLAD, VAR GLAD, VAR GLAD
SÄND DU EN STRÅLE BLID.

MIN JULSKINKA HAR RYMT
I ALLA TYSTA RUM, SUS SOM AV VINGAR
DET GÅR LIKA BRA MED SELLERI
I VARJE HEM OCH HUS.

NU ÄR DET JUL IGEN!
OCH SLÄKTEN KOMMER OM EN TIMME
GRANEN STÅR SÅ GRÖN OCH GRANN I STUGAN
NÄR JULDAGSMORGON GLIMMAR.

GLÄNS ÖVER SJÖ OCH STRAND
MÅNEN VANDRAR SIN TYSTA BAN´
DAGEN ÄR KOMMEN
NEJ, DET VAR INTE SANT FÖR DÄR EMELLAN KOMMER FASTAN!

Högtidliga hälsningar
- eder poetissa Helene Sturefelt

2 kommentarer:

  1. Kul att du uppmärksammar En köpfri dag! Ni som vill veta mer om dagen hittar diverse intressant information, bilder och filmklipp på http://enkopfridag.wordpress.com och http://bnd.nu

    SvaraRadera
  2. Tack för ert initiativ!
    Har du läst vad som hände när jag skrev en insändare om Söndagsöppet...?
    Googla, får du se.
    HS

    SvaraRadera