Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 25 december 2010

MARIAS FÖDSLOSMÄRTA

Korset i svart, krubban i guld.

Denna julhelgen har jag gått igenom texten till O Helga Natt.
Konstaterar att det är mer en påskpsalm än julpsalm.
Den skulle passa mycket bättre på påsknatten då Jesus genomlidit världens död för försoningens skull.

Precis innan gryningsljuset ska komma på påskdagen kan man sjunga:

"Från himlen bragte frälsaren oss friden, för oss han nedsteg i sin stilla grav...
Folk fall nu neder och hälsa glatt din frihet... "

Inte ett ord om Maria eller Jesusbarnet.

Men låt oss behålla passionshistoriens drama.
Julen varar väl till påska!

Denna juldag, med julottans vibrationer ännu i kroppen, vill jag låta en gravid kvinna samtala med Jesus Kristus på korset.
Det skulle kunna vara ett uttryck för Marias födslovånda.

Våra söta figurer i krubban ska nu få kött och liv.
Det är svårt att föda barn på lasarett.
Ännu värre i ett stall.
Utan bedövning eller lustgas...

Smärtans mörker

JAG VÅNDAS INFÖR SMÄRTAN, HERRE
PRECIS SOM DU GJORDE.
- OM DET ÄR MÖJLIGT,
LÅT MIG SLIPPA DENNA KALK.

DET NYA LIVET FÖDS INTE SMÄRTFRITT.
VI HADE INGEN LINDRING ELLER LUSTGAS
- KUNDE GLÄDJEN ÖVER DET NYA LIVET, SOM SKULLE KOMMA, HJÄLPA DIG IGENOM?

NÄR DU GICK DIN TUNGA VÄG
UPP TILL GOLGATA,
DÅ BÖRJADE FÖRLOSSNINGSVÄRKARNA
OCH DET ONDA TILLTOG...

KUNDE DU DÅ LE I KÄRLEKSGLÄDJE ÖVER GUDSLIVET, SOM VÄNTADE DIG?

JAG KÄNDE HUR DET SPARKADE INOM MIG.
KUNDE DU OCKSÅ GÖRA DET?
VÄRLDENS NYA LIV.

DIN SMÄRTA VAR INTE MENINGSLÖS
LIKSOM MIN INTE HELLER ÄR DET.


"Fäst dina ögon på Jesus
se in i verkligheten själv..."

GUD, HJÄLP MIG FÄSTA SINNET VID DEN AVSLAPPNANDE ANDNINGEN.
HJÄLP MIG FÄSTA HJÄRTAT VID DEN TROFASTE GUDEN.
DET SVÅRA SKALL INTE BESTÅ FÖR ALLTID.

DU, LIKSOM JAG, KOM TILL ETT STADIUM DÅ NATTEN VAR TOTAL
OCH PANIKEN NÄRA.
- MIN GUD, MIN GUD, VARFÖR HAR DU ÖVERGIVIT MIG?

BARA LITE TILL, LITE TILL...
SEDAN GAV DU UPP ANDAN...

VAR DET DÅ DET SKVALPADE TILL,
OCH HERREN GUD FÅNGADE UPP DIG...
... OCH LADE DIG PÅ SITT BRÖST?
DÄR PÅ ANDRA SIDAN?

BARA LITE TILL, LITE TILL...
OCH JAG FÖDDE MIN FÖRSTFÖDDE I NATTEN UNDER BETLEHEMS STJÄRNA.

Smärtan har släppt

NÄR SMÄRTANS SKRI LAGT SIG
FÖLL ETT STILLA REGN FRÅN HIMLEN.
TÅRAR FÖLL FRÅN SALIG GUD
SOM BESEGRAT DÖDEN MED SITT LIV.

KAMPEN ÄR ÖVER
OCH BARNET LIGGER VÅTT OCH VARMT
PÅ MIN MAGE.

VI KOM IGENOM PASSAGEN.
DET HÅRDA VIDGADES OCH BLEV MJUKT.
LIVET HAR INGEN ANNAN VÄG ATT GÅ.
- INTE FÖR GUD HELLER...

JAG TAR DIN HAND I PASSIONSTID
OCH TRÖSTAR DIG MED ATT DET SNART ÄR ÖVER.
VI GLÄDS ÅT DEN SKAPANDE SMÄRTAN
OCH LÅTER LIVET FÖDAS UR VÅRA BLÖDANDE KROPPAR.

Passion för blodröda julkulor.

"JESUS FÖR VÄRLDEN GIVIT SITT LIV".
MÖDRAR I VÄRLDEN GER AV SINA LIV TILL BARNEN,
SOM BLIR TILL.

"JESU KROPP OCH BLOD FÖR DIG UTGIVNA".
MODERNS KROPP OCH BLOD UTGIVET FÖR BARNET I ETT HEMLIGT FÖRBUND.
- LIV AV LIV.
PULSERANDE AV NATTVARDENS BLODRÖDA VIN.

OCH NÄR JAG STÅR INFÖR DÖDEN EN GÅNG,
LÅT MIG DÅ FÅ BEHÅLLA DENNA VISDOM:
"GENOM DÖD TILL LIV".
- SOM ATT KOMMA HEM FRÅN EN LÅNG RESA.

UTAN LUSTGAS.
MOR OCH SON.

"Ett barn är fött på denna dag,
så var Guds välbehag.
Det föddes av en jungfru skär,
Guds son det barnet är."  Sv Ps 126.

Julröda hälsningar,
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar