Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 24 december 2010

O HELGA NATT eller HACKSPETTEN med ADHD

Upplysning

Denna dag, så fylld av känslor, förhoppningar och minnen.
Julafton.
Det är lätt att förlora sig i "förr" - romantiska minnen av gammeldags jular som inte längre finns i vår högteknologiska tid.
Eller den svunna barndomens oskuldsfulla längtan, som sedan förbyttes i besvikelse och i en tro som blev stum.

Följ med till julbönen i Fredrikskyrkan.

Förväntan

Kära församling!
Vi är samlade här för att vi vill något mer med julen än bara äta...
Jag tänker tala till dig som upplever din tro som stum och stelnad, men som ändå i djupet längtar efter att Gud ska beröra dig.

"O HELGA NATT, O HELGA STUND FÖR VÄRLDEN
DÅ GUDAMÄNSKAN TILL JORDEN STEG NED
FÖR ATT FÖRSONA VÄRLDENS BROTT OCH SYNDER..."

Gud vet om din och min sårbarhet.
Gud är inte en arbetsgivare eller försäkringskassetjänsteman som jagar oss för att se om vi uppfyller villkoren...

Nej, Gud är kärlekens Gud som säger:
- Dina tillkortakommanden är inget hinder för mig att älska dig...


På radion fick man under förmiddagen hälsa till släkt och vänner.
Det var så vackert och gulligt.
- Jag vill att ni spelar O helga natt för mina kusiner i Nättraby...
Visst.
Men de var tvunga att tona julens heligaste sång precis i crescendot för att det var dags för nyheter...

Nyheter?
Den största nyheten under julen är väl att Jesus Kristus försonat våra synder!!!

"FOLK FALL NU NEDER
OCH HÄLSA GLATT DIN FRIHET!"

Goda nyheter

Varför måste man umgås med "nära och kära" under julen?

För många är de varken nära eller kära - de är långt bort och de är besvärliga!
Om man ens har några släktingar...

Detta är årets svåraste helg...
Tack alla ni som ordnar "alternativ jul" och bjuder på värme och gemenskap!

Det är mycket lätt att identifiera sig med hackspetten i Kalle Ankas fågelexpedition i djungeln... ni vet han som stör de skönsjungande kolibrierna.
- Happ app appappa papapaaa ...

Han har säkert ADHD den pippin, som han bär sig åt!

Tänk om man fick bära sig åt så på julkalaset bland släkt och vänner...
ställa till en scen... dansa kozac-dans runt granen som man inte har...
Konfiskera den dumma filmkameran som ska föreviga allt och klippa sönder den gammaldags filmen... öppna en dörr i bergväggen, som inte finns och lura in alla där...

Det är inte alla som är så lugna och fridsamma som tjuren Ferdinand.
Vilka sociala koder har du?

Texten i Adams Julsång fortsätter:

"HOPPETS STRÅLE GÅR IGENOM VÄRLDEN
OCH LJUSET SKIMRAR ÖVER LAND OCH HAV
FOLK FALL NU NEDER
OCH HÄLSA GLATT DIN FRIHET!"

Allt sedan den dag jag förstod hur oerhört mycket Gud älskar oss var och en, personligen, genom Jesus Kristus, så har jag fäst mig vid orden "Folk fall nu neder".
Det är precis så jag känner det.

I största heliga glädje vill jag böja mig inför den plats och den person som har lyft mig ut ur mörkret in i sitt underbara ljus!
Men inte i underkastelse.
Utan i helig tacksamhet.

Gud älskar även hackspettar - särskilt dem som har ADHD... och är omöjliga, de som inte orkar sitta stilla och de som bär sig åt...
TACK gode Gud för att din kärlek till oss bär oss genom denna helg.

Ljuset landar på marken

Sakta vandrade jag hemåt genom snömodden, fylld av intryck, alltifrån ljuständningen i de mäkta ljuskronorna i kyrkan till enskilda människor, som värmde mig med sin närvaro.

Gud Jol.
Nej, eller jo kanske!
Eller Jul Gud. Gud är god.
God Jul.

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar