Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 4 december 2010

YOGA ELLER VODKA

Se upp alla känsliga - det här tåler inte jag heller...

En nedladdning från nätet. Nio bilder.
Misär och utslagning från Ryssland i kombination med västerländsk yoga.
Vi lånar lite österland och gör om det till lättgympa, för att bli av med stress.

Bildmakaren undrar om det inte går lika bra med vodka...
Cynisk kritik på två håll:
- vad gör vi med de hemlösa?
- kan man ta en hinduisk meditaionsform rakt av och göra om denna frälsningsväg till lättgympa?


1. SAVASANA eller Utslagen avslappning

Det ser ju skönt ut.
Tänk vad bussarna är rymliga nuförtiden.


2. BALASANA eller Hopkrypen tillbedjan.

Spriten frigör verkligen.



3. SETU BANDHA SARVANGASANA eller bäckenet upp.

Den stolen är inte från IKEA. Eller?
Det är väl inte ryggskott?



4. MARJAYASANA eller Kuta ryggen.

Alkohol ger lust till mer gymnastik.



5. HALASANA eller Vik benen över Ryggen.

Man måste dricka mycket efter ett hårt yogapass.



6. DOLPHIN eller Rumpan upp.

Nää, jag vill ge en spark där bak till alla alkoholiberala!

Många politiker står på huvudet i den här frågan. Som en struts i sanden:
- Finns det hemlösa i vår fina stad?
Man får inte göra lättgympa istället för att agera. Eller gör de lättgympa först för att sedan kunna fatta kloka beslut?
Tro det...


7. SALAMBHASANA eller Svankgungan

Det är skönt att sova när man har tränat och tänkt kloka tankar.
Framstupa sidoläge är bra. Då kvävs man inte om man kräks.
Simsalabim.


8. ANANDA BALASANA eller Ta Tag i fötterna upp i Luften.

Träning ger verkligen resultat!
Jodå, jag gör också lite stretching innan jag går och lägger mig. Jajamensann.



9. MALASANA eller Sitt på Huk.

Nu har vi tränat igenom hela kroppen och mår utmärkt.

Upp och hoppa! Hallå, du där vid räcket, upp och hoppa sa jag.
Sitt inte där och var märkvärdig.


Helmuth von Glasenapp skriver i boken INDIENS RELIGIONER, från 1967, om yoga:

"Metoderna för den andliga meditationen har alltid spelat en stor roll i de indiska religionerna.
Asketernas koncentrationsövningar kunde inrikta sig på kunskapen om världssammanhanget eller de förlöstas överjordiska höghet..." (sid 150).

Det gäller att bli fri från handlingar som ökar den negativa karman, som man själv måste sona.
Då är det bra att försöka släcka alla de begär som triggar igång livet.
Det handlar inte så mycket om Gud egentligen, utan mer om ett desperat försök att i egen kraft bli fri från lidandet i världen.

I ett sådant här meditationssystem (han hette Patanjali) finns det åtta yoga-vägar till frälsning:

1. Moraliskt leverne som yttrar sig i icke-våld, sanningsenlighet, icke-stöld, kyskhet och egendomslöshet.

2. Yttre och inre luttring som är renhet, förnöjsamhet, askes, studier, gudshängivenhet.

3. Intagande av bestämda kroppsställningar.

4. Andningsreglering.

5. Tillbakadragande av sinnena från objekten.

6. Fixering av tänkandet på en bestämd punkt.

7. Meditation och:

8. dess Stegring i Försänkningen.

Jag läser sammanfattningsvis på sid 151 att "det samvetsgranna och systematiska genomförandet av dessa övningar isolerar själen från materien, begåvar den med vissa undergörande krafter och skänker den till slut frälsningen."

Fräls dig själv.

Jag har försökt.
Men det gav inga svar på skulden, skammen, synden och döden.
Yoga-meditationen var inåtriktad, och hade inget hjärta utåt den nödställde.
I prestationen erfor jag ingen kärlek, ingen nåd, ingen Gud.
Men jag kan ju ha gjort fel...

Isolera själen från materien...
Det försökte grekerna också. Vi försöker än idag.
Men kropp och själ hör ihop!
Det var ju därför som Gud blev människa - inkarnerades - kom till oss "i köttet" för att helga denna helhet.

Frälsningen måste vara så enkel att ett barn kan ta emot den.
Eller en CP-skadad, eller en alkoholist...
Då är den av Gud, annars är det bara märkvärdig mänskokunskap.

Jesus säger:
- Kom till mig... Ta emot...
Lätt som en plätt.
Och så oändligt svårt när man sitter fast i sina tankesystem och begånga synder!

Kedjor som binder. Öland

Ikväll tände vi ljus och lyssnade på radions helgsmålsbön.
Prästen Eva Cronsioe citerade en författare som menade att vi hellre dör i vår felaktiga uppfattning, med ångesten i behåll, än att vi ändrar oss.

Han kämpade i sitt liv och mötte Jesus Kristus som förenade allt detta i sitt liv.
Uppsökt. Funnen.
All karma sonad. Fattar vi hur stort detta är?

Men många umgås hellre med sina synder och sin offerroll, som är välbekant, men det är inte frälsningen.
Ändå drömmer man om den och längtar efter den.
Under tiden kan man roa sig med att vara gränslös och leva polyamoröst och plocka lite religion här och där.

Jag är som ni förstår, tveksam om man kan ta en meditationsform ur hinduismen och tvätta den "ren", och så bara ha den som en kroppslig lättgympa.

Men det kanske man kan. Vi håller dialogen öppen.
Kommentera gärna, men anonyma göre sig icke besvär. Skriv under signatur.

Haspen av - Fri! Praise the Lord!

En kroppsrörelse är i sig varken "ond eller god". Frågan är vad man fyller den med för mening.

Jag kan ju faktiskt stå på huvudet med rumpan upp och ändå be till Gud, ungefär som muslimerna.
Jag kan vika benen över ryggen (nej det kan jag absolut inte!) och be om räddning för dem som flyr elden i norra Israel, eller de som håller på att frysa ihjäl i Polen...

Jag kan ha vilken kroppsställning som helst - men den frälser mig inte!
Inte dig heller!

Jesu kärlek driver oss ut ur oss själva till att packa hjälpsändningskartonger till Litauenhjälpen eller stötta LP-stiftelsen i deras drogrehabilitering på kristen grund.
Eller passa grannens barn.
Jesu kärlek mättar våra innersta behov - vi behöver inte utsläcka dem - och ger dem en gräns så att de inte urartar till frosseri.

Ut med spriten! In med det som är ännu kraftigare:
- Guds nåd, Guds kärlek strålande från korset.

Yoga eller Vodka?

Ingetdera.
Imorgon är det söndag. Då vill jag gå till nattvarden.
Där möts alla behov.

De varmaste Jesus-hälsningar
Helene Sturefelt

2 kommentarer:

  1. Nej, en kroppsställning kan inte frälsa. Det finns inget i yoga som lockar mig, men däremot kan en kroppsställning främja koncentrationen och därigenom gynna bönen. Jag använder en meditationspall när jag ber och mediterar, men det är Guds ansikte jag söker och finner, och som jag ser det, finns det bara en väg till frälsning, och det är Korsets väg som Jesus gick och som jag får gå i Hans efterföljd...

    SvaraRadera
  2. Hej Teija, ja jag håller med dig.
    Många blandar ihop medel och mål.
    När Gud inte har något "ansikte" eller är helt opersonlig, får man fixera sig vid det kroppsliga istället.
    Jag älskar att stå upp med armarna lyfta, i en mottagande gest, det är min böneställning!

    Fast ibland, i min nöd, kan jag också krypa ihop på knä, i gråt... över...
    HS

    SvaraRadera