Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 8 januari 2011

GRÅBELLA - VILL INTE BLI VUXEN


När blir man vuxen?

När man tar körkort? Flyttar hemifrån? Gifter sig och får barn?
Eller när man tar sitt första banklån, reser jorden runt eller får köpa ut själv?
Är jag vuxen?

Nu ska jag leka "Blondinbella" och bete mig som en oansvarig tonåring...

Tänk att prata utan att tänka... slänga ur sig en massa ord och känslor bara rakt ut... ocensurerat...
Fast jag kallar mig "Gråbella" och har Pippi Långstrumps ordspråk som mitt:
- Att inte vilja bliva "stur"...

Jag sliter i mina gråa hår och häller i nåt medel för att dölja tidens spår.
Man måste vara tonåring till varje pris!
Läcker som en lammbiff ska man va´, helst utan tankar och ansvar för framtiden.

Köper en hudkräm - ska den vara "för" eller "emot" rynkor?
Ibland förstår man inte språket...

Bläddrar bland kläderna i garderoben och svär över att inget matchar.
Gråter över mina fötter som inte vill passa i högklackat...
Hur kan jag ha fått hälsporre på vänster stortå, jag som alltid går i stövlar och bredskor??

Gråbella kämpar på med sitt föryngringsarbete.
Bakom hennes rygg skakar jag på huvudet.

Nu vet jag!
Jag sätter in några läckra bilder här i min blogg för att få er att tro att jag är jätteinne, jätteung och jätteblåst och inte alls så seriös som jag verkar.

Nä, det går inte.

.. varför funkar inte tekniken idag då?
Google ställer konstiga frågor... och jag som har tagit så snygga bilder jag skulle lägga ut..
Här är en riktig svordom passande men mitt överjag förbjuder mig.
Morr, är det fulaste jag vågar säga...
Blondinbella, hjälp mig!

Har just lyssnat på radions Helgsmålsbön med efterföljande Tendens, som var på utställning i Uppsala, där frågan ställdes:
- När blir man vuxen?
En klok man i 60-årsåldern, Lars Falk, svarade så pass bra att jag citerar några rader:

- Man blir vuxen när man börjar se omvärlden och inte bara sig själv.
- Så den som är egofixerad är inte lika vuxen som den som är altruistisk? frågade Mia Blomgren, program-makerskan.
- Just det. Men att vara vuxen idag är oerhört krävande. Det är så många fler behov vi ska kunna läsa av, sa Lars Falk.

Det är mycket lättare att fly in i underhållning, TV, lekar och tävlingar.
Ett enkelt sätt att undgå omvärldens omöjliga krav är att åtminstone klä sig rätt och ha rätt bil.

Tänker på Blondinbella som blev utsatt för ett väskryckningsförsök, där hon framhöll att det faktiskt var en märkesväska de höll på att sno...
Kära nån...
Barnen i tredje världen gråter över en sådan illasinnad handling.

Just nu sitter jag i mina fulebyxor, i slappetröjan och med håret snett upp.
Nej, jag har inte en "bad hair day" - jag har valt att inte kamma mig helt enkelt... för att jag inte vill.

Gråbella har nämligen upptäckt tjusningen över att vara sig själv, allt medan hon dyker ned i Stora Tankar och Själsiga Djup.
Hon har inga hudkrämer, kan jag avslöja, och hon har aldrig färgat håret!

Hm, en gång frågade en tonåring mig hur jag hade lyckats slinga håret vartannat vitt...
- Öh??
Jag insåg efter en stund att hon aldrig hade sett en gråhårig människa förut!!

Min definition av att bli vuxen är samma som Lars Falks:
- När man lär sig se omgivningen och andras behov.

Det har inte med ålder att göra.
Ofta hjälper religionen till.
Aha!
I vår sekulariserade tid har kristendomens minskande gett resultatet att folk är barnsligare!
Och mer ego.
Kommersialiseringen utbildar folk till eviga tonåringar, som hellre leker än tar sitt ansvar.

Värst är det för pojkar, sa Lars.
- De måste kastas ut från mamma, göra lumpen, men sedan brytas loss från grabbgänget och bli en egen individ.
Flickor ser andras behov mycket tidigare.

Vad hände med Pippi Långstrump när Tommy och Annika hade vuxit upp och flyttat hemifrån?
Vem skulle hon utmana med äventyr då?
Jag gillade aldrig Pippi som barn. Hon var allt för utmanande.
Om alla skulle vara som hon, blir det anarki, tänkte jag 10 år, men hade inte orden.

Då passade Pelle Svanslös bättre - det var ju förklädda vuxna i kattpäls, det förstod jag!

Som tonåring är det svårt när man upptäcker att de vuxna man sett upp till, inte är perfekta...
Hu... även jag är en sån där operfekt människa...

Men då får man väl ta till den visdom som Drottingen av Saba fick lära sig av Kung Salomo, i förra inlägget:
- Lär dig älska det ofullkomliga på ett fullkomligt sätt.

Tack käre gode Gud att Du i din fullkomlighet älskar oss små ofullkomliga människor!
Hos Dig är jag trygg.

Och tack för glada nyheter att ozonskiktet börjar återhämta sig!
Vi måste bry oss, lyfta blicken från oss själva.
Glad. Lekfullt lycklig.

GRÅBELLA,
som visst vilja bliva "stur", ialla fall som:
- alias Helene Stur-e-felt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar