Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 20 januari 2011

I SKUGGAN AV ETT MORD


I skuggan av Saltö

Klev av bussen imorse och gick längs Borgmästarekajen.
Fjärden låg skrovligt frusen.
Solen gick upp över Saltö...
Kan solen lysa över denna stadsdel Saltö igen?

I måndagskväll knivmördades en 19-årig student av en 39-årig granne.
Mina tankar gick över isen, bort mot det område där offret och mördaren bodde.
Vad utlöste denna aggressiva handling?
Grabben dog i en pöl av sitt eget blod.

Jag lider så med alla som är drabbade och står dessa personer nära.

När nyheten spreds i tisdags, var alla vaksamma.
Jag satt på min vanliga lunchrestaurant och såg en gäst komma med sin servett, vattenglas och bestick - den sågtandade kniven kom alldeles nära...
- Gode Gud, tänkte jag och pulsen ökade.
Lugna dig Helene! Han ska bara äta sin pizza och då behöver man en sågtandad kniv!

Det måste bli ljust igen!

När jag var barn bodde jag utanför Göteborg. Wallenstammarnas hyresområde fick konkurrens av det lite finare radhusområdet, där vi var nyinflyttade.
Jag visste inget om "fattiga och rika", "hög eller låg status".

Så jag gick över på hyreshusområdet för att hälsa på en kompis.
Det skulle jag aldrig ha gjort...

Nedför trappan i trapphuset kom en kille emot mig, med dragen kniv...
Jag visste inte vem han var, jag hade inte gjort honom något.
Men jag var "fel".
Fel person på fel plats.
En sjuårig flicka som bara ville leka.

Jag paniksprang hem och vågade mig aldrig dit igen.
Hemma i det trygga, fina radhusområdet.

Gå aldrig över gränsen.
Vet din status.

Nej, det är bara hårdrock som gäller ikväll, på högsta volym.
Det är det enda som får ut alla förtvivlade känslor över det våld och mörker som finns runt omkring.
Jag får bättra på min tinnitus lite...
P3 Rock duger.

Mörkret täcker mig.

Mina konfirmander har upptäckt att jag inte har någon TV.
De tittade på mig som om jag kom från en annan planet. (Det gör alla präster!).
- Men du ska ju själv vara med på TV 4 snart! Ska du inte titta på det du själv varit med och spelat in?

De var riktigt upprörda och bekymrade.
Jag bara skrattade.
- Jag har inte tid med TV (ack ty jag sitter ju här!), vill inte betala för sådan smörja och den tar för stor plats!
- Men...
- När ska du vara med i "Halvåtta hemma hos mig?"
- Vecka 6. Jo, jag ska titta. Hemma hos min syster.
- Vad har du lagat för mat? Har du tjänat pengar? Har -
- Stopp! Nu ska vi tala om Frälsarkransens hemlighetspärlor och förmågan att bevara hemligheter...

Samtalet gled in på allvaret igen. Varje människas ansvara att hålla tyst om ett förtroende.
- Om du möter en kompis som säger: "Säg inte detta till någon, men har du hört att..." så kan du vara säker på att hon skvallrar om dina hemligheter till andra också!

- Har prästen tystnadsplikt?
Vi förklarade att vi inte får yppa någonting över huvudtaget.
- Vi får inte säga något ens vid rättegång.
- Inte ens om en mördare har berättat för dig vad han gjort?
- Nej, inte ens då.

Nu kom allt elände över mig igen. Mordet på Saltö.
Det är inga teorier, det är verklighet.
Tack och lov överlämnade gärningsmannen sig frivilligt.

Ljus i mörkret. Tre hemlighetspärlor.

Vi läste ljustexter ur Bibeln:
"Gud är ljus och inget mörker finns i honom".

I kyrkan sjöng vi Taizésånger:
 "Jesus Guds son, du ljus i mitt inre, låt inte mörkret få tala till min själ!"

"Om jag sa: Mörker må övertäcka mig och ljuset bli natt omkring mig, då skulle mörkret inte vara mörkt för dig Gud,
natten skulle lysa som dagen, ja mörkret skulle vara som ljuset."
Psalt 139:11-12

Jag tror att det är så. Just ikväll ber jag Gud om mycket ljus, över vår stad.

Plötsligt såg ungdomarna lite luriga ut i kyrkan...
- Vänta lite Helene, vi har en sak här till dig...
De kom kånkande med något stort nedför altargången.
- Vad i allsin dar... .?!
Framför mig ställde de en - TV!!
- Varsågod! Man kan inte leva utan TV!

Ha ha ha HA HA HA!
Jag älskar er, mina underbara konfirmander!
Ni är ljuset i mörkret! Jag skrattar fortfarande!

Goodby Standby.

Och den gamla tjock-TV´n står kvar i kyrkan.
Undrar vad vaktmästaren ska säga imorgon...

Helene Sturefelt
- i skuggan av ett mord, men också i skuggan av ett leende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar