Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 22 januari 2011

KNARR UTLÖSTE ATTACKEN


Tyst! Knarra inte!

Mordet på Saltö i Karlskrona oroar och plågar.
Vad hände egentligen?

Dagens upplaga av Sydöstran har en fet rubrik:
"KNARR UTLÖSTE ATTACKEN".
Jag citerar:
- Det var ett knarr från grannlägenheten som utlöste 39-åringens okontrollerade vrede.
Han tog kökskniven med sig när han bankade på hos grannen mitt i natten.
19-årige gymnasieeleven Jonathan B attackerades med ett stort antal knivhugg och förblödde i trapphuset efter att ha försökt fly.

Igår häktades den 39-årige BTH-medarbetaren på sannolika skäl misstänkt för mord.
Mannen var timanställd på högskolans ljudforsnkingslaboratorium.
Slut citat.

Han borde gå i kloster.

Kloster vid Omberg.

Alla som bor/bott i lägenhet vet vilken plåga det är att höra grannens alla ljud.
- Nu tittar de på TV, nu spolar de på toaletten, nu...
Respektlösheten är många gånger stor.
Man lever sitt liv och skiter i andra.

Men vad är det som får spärren att släppa så totalt att 39-åringen dödar sin granne?
Och tänk om det inte var den grannen som hade orsakat de knarrande ljuden?!
Den unge Jonathan lär ha varit en försynt person.

Mannen arbetade på ett ljudforskningslaboratiorium...
Tidningen meddelar att han hade ljud som hobby och brukade gå runt och ta upp "ljudbilder" och spela in ljud för olika ändamål.

Men han tålde inte lägenhetslivets egna ljud som andra orsakade.
Han kom liksom aldrig hem från jobbet...
Knarret utlöste vreden.

Han borde gå i kloster.

Mariadöttrarnas kyrksal, Omberg.

Helsingborgs Dagblad skrev i onsdags den 19 jan hur "STRESSLJUD HOTAR NUNNORNA".
Karmelitersystrarna i Glumslöv protesterar mot Rydebäcks utbyggnad av villor.

- Vi vill inte få in stressljuden i klostret, säger syster Birgitta, priorinna.
Vi vill inte höra mopedknatter, motorsågsbuller eller andra stressljud som folk håller på med.

Jag håller med.

När de köpte marken 1956 var det rena landet och de bodde ensligt.
Nu har Rydebäcks villasamhälle kommit ikapp.
Deras böneliv börjar kl 05.30 med Tidegärden.
De ringer i klostrets lilla klocka för att samla alla systrarna till bön.

- De som nu flyttar hit måste vara beredda på att vi ringer i vår klocka.
Om man vill kan vi ju hävda att vi bodde här först, säger syster Birgitta försiktigt.
http://mobil.hd.se/helsingborg/2011/01/19/nunnornas-liv-ett-liv-i-tystnad/

- Vi är inte emot modern teknologi, vi håller kontakt med yttervärlden via mejl, men vi har valt ett liv i tystnad, och nu hotas det.
Hon fortsätter:
- Vi struntar inte i världen, vi ber för den. Men vi måste vara fysiskt avskilda för att inte bli distraherade.
Vi har stor andlig gemenskap med hela världen och bär all mänsklig nöd i vårt hjärta.

Kära syster Birgitta, kan ni i bön ber för dem som bor på Saltö?
Kan ni be för den mördade pojkens anhöriga?
Kan ni be för den ljudstressade, förvirrade mördaren som överlämnat sig frivilligt?

Enkel böneplats.

Jag hoppas att han får komma till fängelset i Skänninge.
Där finns en klostercell inne på fängelseområdet.
Man är alltså dubbelt "instängd"...
Där skulle 39-åringen kunna få leva i tystnad, få möta sig själv och sitt mörker.
Där skulle han kunna få både fysisk och andlig vård.
Ja, där skulle han kunna få möta Guds ljus... som kan förändra hans liv.

Det räddar inte Jonathan tillbaka, men det skulle kunna läka en sjuk människas inre.

Här brinner det inte.

Hm, jag drar mig till minnes hur just ett KNARR räddade mitt liv från en eldsvåda...
Jag hade somnat ifrån stearinljusen på frukostbordet... Jag var ensam i den stora prästgården på landet.
I sömnen hör jag hur det knarrar över parkettgolvet...
Jag vaknar och sätter mig upp i soffan.
- Hallå! Vem där! ropar jag.

Då ser jag hur det brinner i köket... elden har just tagit sig i duken...
Med två kliv är jag där och häller apelsinjuice över elden och den slocknar...
Jag andades ut.

Men sen kom chocken.... tänk om jag inte vaknat... och vem i allsin dar gick över golvet???
Ingen var ju där... Jag var ju ensam hemma. Hu!

Änglabesök.
Jag vet vad jag hörde. Tack gode Gud för att du väckte mig!

Mordutredningen har nu sin gång i Karlskrona.

Jag konstaterar med hjälp av syster Birgitta hur nödvändig tystnaden är.

Hur många ljud-föroreningar har jag själv orsakat idag?
Motorbuller, elvispen och tvättmaskinens hemska centrifug-tjut...

Knarr kan döda.
Knarr kan rädda liv.

"Gud, ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden."

Helene Sturefelt

2 kommentarer:

  1. Hej Helene.
    Har läst lite av vad du har skrivit på din blogg och det är många fina meningar som du skrivit och som fått mig att tänka till....
    Det var trevligt att få träffa dig igen (på perrongen) :) och jag ska verkligen kolla på tv vecka 6..säger bara lycka till..
    Kram Tina Mikkelsen...

    SvaraRadera
  2. Hej Tina!
    Ja, vi behöver tänka till. Det är mycket vi tar för givet.
    Tack för ditt härliga leende!
    HS

    SvaraRadera