Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 23 januari 2011

NÅD FRÅN ÖCKERÖ

Glädje i Missionskyrkan

Åh vilken härlig kväll!
Det var länge sedan jag var på "möte".
Glad stämning, underbara lovsånger fyllda av tillit och kärlek.
Att lovsjunga Gud är som att älska - det är själens innerligaste möte med Gud.

Predikanten var brandman och han var riksevangelist.
Från Öckerö kom Per Alfredsson körande, för att dela Guds ord med oss i Mariedalskyrkan denna kväll.

Mina konfirmander är ju så bekymrade för att jag inte har någon TV...
- Vad gör du då?
Jag är på "möte"...

Denne Per var en blandning mellan en stå-upp-komiker, metereolog-Per på TV (jodå, lite vet jag) och en predikant.
Jag lutade mig tillbaka och njöt. Hungrigt tog jag till mig vart enda ord.

Det andliga skafferiet, alltså.

Guds ord är inte bokstäver. Guds ord är levande.
Så predikade han över en släkttavla...

- Något torrare får man leta efter!
Början av en bok ska ju vara spännande, annars slutar man läsa, men Nya Testamentet böjrar just med en släkttavla.
Matteus markerar med noggrannhet vem Jesus är.

Per läste upp alla de bibliska namnen - på bohusländska (mitt hemlands vilda tungomål!) - men gjorde tvärnit inför fyra namn: det är ju männen som räknas upp men fyra kvinnonamn finns med, vilka är det?

Så visade han med briljans hur nödvändigt det är att vi kan vårt Gamla Testamente. Vi måste ha bakgrunden klar, annars begriper vi inte fortsättningen.

GT kan inte reduceras.
GT kan inte slitas bort bara för att vi inte förstår det.
Det är vetenskapligt ohederligt att ta bort det man inte förstår, snarare ska man söka kunskap, eller hur?

Minns du Tamar, Rahav, Rut och Bat-Seba?
Dessa kvinnor fick en avgörande roll för den bibliska historien.
De är inga perfekta människor. Det kunde varit plockade ur "Hänt i veckan" eller "Vecko-revyn".
Hör här:

Okända kvinnor

1. TAMAR.
1 Mosebok kapitel 38 berättar att "Juda tog åt Er (han hette så) sin förstfödde son en hustru som hette Tamar."
Men han var en ond man och fick möta döden.
Inga barn blev till.
Då skulle brodern Onan "ta över" som seden var, men även han var ond och mötte döden.
Ingen avkomma nu heller...
Lillebror Sela fick vänta på sin tur tills han blev vuxen...

Tamar stod inte ut med sin barnlöshet.
Vad göra?
Hon klädde ut sig till tempelsköka och tog en slöja över ansiktet (hm...).
Hennes svärfar kom förbi... han gick in till henne och hon tog pant av honom, en ring.
Hon blev gravid, äntligen, men det hade ju skett genom prostitution.
- Bränn henne!

Men först avslöjade hon vem som hade gått in till henne...
När svärfadern förstod att han var avslöjad, gav han henne rätt, och livet räddades.
Hon födde tvillingar.

Paus. Här vill jag göra en kraftfull markering:

Om vi nu läser GT fel, så läser vi så här:
- Jaha, de brände kvinnor på den tiden! Då kan vi också göra det! Eller:
- Gud vill att vi ska bränna kvinnor.

Stopp! Fel, fel, FEL.

Gamla Testamentet beskriver en situation precis så som mänskorna lever.
Detta är ingen föreskrivande text, ser du det?
Det står inte "gå och gör så i alla tider", ser du det?
Bibeln berättar om oss bristfulla, svekfulla och luriga människor, men där poängen är:

- NI TÄNKTE ONT MOT MIG MEN GUD HAR TÄNKT DET TILL GODO,
FÖR ATT LÅTA DET SKE SOM NU HAR SKETT".
1 Mos 50:19
(Josefs ord då han räddar alla från svält, tack vare att bröderna sålde honom till Egypten.)

2. RAHAV var en sköka (hora) som räddade folket genom att hon släppte ut spejarna ur den belägrade staden.
Hon blev mor till Boas, som gifte sig med Rut:

3. RUT var invandrarkvinna, en främling från Moab, som valde att följa sin svärmor till hennes hemland.
De kröp på åkrarna för att hitta sädeskorn till mat... Boas blir kär i henne och hon blir farfars mor till kung David (räknade jag rätt nu?).

4. Den fjärde kvinnan i Jesu släkttavla är Urias hustru BAT-SEBA som David var otrogen med. Hon blev mor till Salomo, som drottningen av Saba hälsade på.

Nådens Budbärarinnor

Varför står dessa kvinnor uppräknade i inledningen till Nya Testamentet?

Per Alfredsson från Öckerö sa:
- De är Nådens Budbärare.

Trots otrohet, svek och främlingskap så låter Gud dem bära bud om NÅD.
Ingen kan förtjäna Guds nåd, den ges av Gud till varje människa som längtar.
Gud väntar inte tills vi är perfekta... vi blir aldrig det.

Tamars man Er längtade inte. Han var vänd bort från Gud.
Samma sak med brodern Onan.

Men Per berättade om en man som besökte deras missionskyrka.
Han kallade sig "humanist" och trodde inte alls på Gud.
Ändå var han där...
Hans längtan blottade en öppning i hjärtat så att han så småning om kunde få möta Jesus personligen, och bli kristen.

Det är aldrig kört!
Gud kan hela tiden vända den onda situationen så att det tjänar hans syften.
Nåden finns där alltid, hela tiden.
Den är bara en bön bort....

Det är aldrig kört.
Jo, för Per var det kört i betydelsen att han körde hela vägen hem igen till Öckerö...
Jag som hade velat tala länge med honom!
Tack för dina välsignade ord! Tack för förbön och tack för smörjelse.
Imorgon är det måndag, då ska alla präster och pastorer vara hemma och vila ut...

Gud plockar sin bukett.

All ära till Dig, Gud, Du som använder försmådda, prostituerade, invandrare och utnyttjade kvinnor till att vända livsödet.
Det är bara Du, Gud, som kan det.
Tack.

Helene Sturefelt

4 kommentarer:

  1. Jag läser din blogg och blir varm i hjärtat över allt fint och klokt du skriver. Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Tack Therese!
    Du skulle varit med igår! Vilken show, f´låt predikan det var, vilken träffsäkerhet, rakt in i hjärtat på oss så att Guds närvaro fick mig att gråta...
    När jag gick hem bad jag till Gud att få förmedla denna värme till alla er som läser. Det funkar!
    Jesus goes blogging!
    HS

    SvaraRadera
  3. "2. RAHAV var en sköka (hora) som räddade folket genom att hon släppte ut spejarna ur den belägrade staden."

    "Räddade folket??????"

    Med sitt förräderi mot sin stad så mördades faktiskt alla, inklusive kvinnor och barn (utom de människor hon tagit in i sitt hus hon som spejarna hon förrådde staden för sade åt henne att märka ut)

    "Men staden med allt vad däri är skall givas till spillo åt HERREN; allenast skökan Rahab skall få leva, jämte alla som äro inne i hennes hus, därför att hon gömde de utskickade som vi hade sänt åstad. "
    ....
    "Och de gåvo till spillo allt vad som fanns i staden, både män och kvinnor, både unga och gamla, så ock oxar, får och åsnor, och slogo dem med svärdsegg."

    Onekligen ingen "perfekt" människa, att hon var prostituerad tycker jag är en oväsentlig smådetalj jämfört med att hon förådde folket i sin stad och fick alla i den utanför sitt hus mördade...

    SvaraRadera
  4. Till dig, arga anonym, har jag nu lång tid efter skrivit ett speciellt inlägg bara om "Jesus och Rahav" 12 aug 2013.
    Läs den. Sök kunskap! God bless.
    HS
    http://helenesturefelt.blogspot.se/2013/08/jesus-och-skokan-rahab.html

    SvaraRadera