Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 13 februari 2011

FÖRLAMAD I KROPPEN ELLER SJÄLEN?

Förlamad, eller bara fixerad?

- Välkomna hem till kyrkan!
Så inleder jag varje gudstjänst innan klockorna ringt samman.

Det är skönt att få komma hem, inte bara där man bor utan där man har sitt hjärta...

Evangelietextens första rad fick mig att stanna upp:
... "Jesus botade en sjuk på sabbaten".

Jag har hört en tvärtom-berättelse: en man som Jesus gjorde sjuk...

Nedtryckt. Eller på djupet?

Den här personen hade blivit lam genom en bilolycka.
Arg och bitter anklagade han den Gud som han inte trodde på...
- Vad var det för mening med det här?! Var detta målet med mitt liv?

Det är lätt att dela mannens ilska och förtvivlan.
Men Gud vände upp och ned på hans liv. Och svarade:

- Nej, din förlamning är inte målet med ditt liv, det är ett medel.
- Medel?
- Ja, älskade mänskobarn, det var enda sättet att nå dig... Du lyssnade inte innan.
Från och med nu ska du få lysa av mitt ljus.

Sedan den dagen började ett helt annat liv för den rullstolsbundne mannen.

Förr hade han varit frisk i kroppen men förlamad i själen.
Nu var han förlamad i kroppen men frisk i själen!

Målet var föreningen med Gud.
Ibland måste Gud använda livets mörkaste sidor för att nå oss.

Nya perspektiv.

Vi väntar för länge med att tacka. Vi tror att allt måste vara bra först, eller att vi måste vara så himla perfekta... Fel fel.

Börja tacka NU.
Tacka för allt, för taggar och törnen, för motgångar som vill leda dig djupare.
De är inte målet för livet, lidandet kan aldrig vara det.
Det svåra är ett medel att komma vidare.

Så predikade TV 4´s matlagningspräst idag från predikstolen.
Tänka sig, en kändis...
Nä du, tänka sig, det är fortfarande bara Helene, som vill peka på Någon som är Större än allt vad vi tror och vågar tänka!

- Ingenting är för svårt att vi inte kan möta det tillsammans med Jesus, sa Barbro Lundell och Gullvi Svensson när de spelade och sjöng på kvällsgudstjänsten.

TV kamerorna har slocknat, men Guds ljus lyser i full kraft!
För oss alla.
Jag fortsätter öva på min läxa:

"TACK FÖR ROSORNA VID VÄGEN
TACK FÖR TÖRNET IBLAND DEM
TACK FÖR RESTA HIMLASTEGEN
TACK FÖR EVIGT TRYGGAT HEM
TACK FÖR KORS OCH TACK FÖR PLÅGA
TACK FÖR HIMMELSK SALIGHET
TACK FÖR STRIDENS KLARA LÅGA
TACK FÖR ALLT, I EVIGHET."
                                    Sv Ps 261

Det går.

Hellre rik och frisk än sjuk och lycklig.. ?
Nej, så var det inte..
Hellre sjukt rik än olyckligt frisk... eller bättre bota på sabbaten än att sabba botandet, och vänta till måndagen... nä, förlåt... jag är för trött för det här.
Vilodag!

Helene Sturefelt,
- sjukt lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar