Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 7 februari 2011

SKAFFERIET, inför TV 4

Nya Skafferiet

Vad har du i ditt skafferi?
Jag sitter på stans mysigaste restaurant - Olssons Skafferi - och blickar ut över torget.
Där borta ligger Fredrikskyrkan, min arbetsplats, Guds boning...

Skafferi - vad är det? frågade det lilla barnet, som inte hade hört ett så gammaldags ord.

Om du nu har ett skafferi - det är förmodligen bortbyggt och ersatt av en "sval" eller så får vi peta in allt i kylen.

I mitt skafferi finns potatis och lök, broccoli och bönor, bananer och choklad.
Det räcker. Och riktigt smör.

Det är inte många som lagar mat längre. Inte alla kan.
Kaffe och macka får duga. Spisen verkar konstig... farlig.
Microplinga en "låda" är det närmaste matlagning man kommer.

Pling-mat.

TV hakar på och radion likaså.
Vi lagar inte mat hemma, alltså gör man program av denna bristvara.
Min farmor hade skakat på huvudet... När man är klar med middan vill man väl inte se någon annan hålla på med sin middag, på TV!?

Vi kommer inte hem till varandra heller.
Aha!
Låtom oss göra ett Program på Detta!
"Hemma hos..."
Låtom oss sedan kombinera detta - Laga Mat Hemma Hos Varandra, som vi inte känner...
Kära nån, det går väl inte...

Och hur hamnade jag i detta??

Mat på riktigt, eller?

Nu får vi se hur det går...
Ikväll blir vi hembjudna till Bissa med sin fantasiska ulltottsfrisyr och varma leende!
Så häpen jag blev - det visade sig att vi är släkt i släkten, du vet hon är tillsammans med min systers mans syster vars barn är pappa till hennes barn... -  hurra!

Allvarligt talat, vår del av världen håller på att äta ihjäl sig.
Fetman ökar.
Säkert är vår övervikt en del av klimatkrisen...
Fett väder idag...flottet dryper, vi halkar runt i kalorierna och lyfter skrot istället för att städa där det verkligen behövs, nä nu blev ni arga på mig, förlåt.

Samtidigt skriker själen på näring. Vi är andligt avmagrade. Uthungrade.
Utsvultna.
Det skall komma en tid, säger Bibeln, då ni ska längta efter mitt ord.

Ja, Herre, vi längtar.
Men vi förstår inte kyrkans språk längre, vi förstår inte prästerna.
Kan de inte gå en översättningskurs till vardagssvenska?

Mat-teologi.

Jag ser en sakta återväxt. Allt fler hittar tillbaka, till sinnesromässan, till musikgudstjänster, högmässan, till katekumenatet = vuxenväg i tro. Kristus blir alltmer synlig.

Och kan min medverkan i TV 4´s program öppna dina ögon att våga söka näringen åter hos Gud, då har jag nått mitt syfte med att vara med i detta spektakel!
Men tre nya vänner tackar man inte nej till.

"SANNINGENS ANDE, RÖJ DEN NÖD
SOM VI I HEMLIGHET BÄRA
MÄNSKAN EJ LEVER BLOTT AV BRÖD
HENNE GUDS ORD MÅSTE NÄRA."...

Psalm 161 uttrycker precis det jag vill säga.

Igår ringde jag SJ och beställde en biljett till Vadstena, där finns gott om bönor, jag menar böner, sådana som man ber - inte äter - och den trevliga försäljaren i telefon lotsade mig till ett rimligt biljettpris.
Hon hette Annika och var så trevlig att jag inte kunde låta bli att kommentera det.
Hon skrattade glatt på västgötska - och om du läser detta Annika - tack för din värme och Guds välsignelse till dig!

Till sist:
Djävulen försökte lura Jesus att förvandla stenarna till bröd... men han ville inte.
Vi försöker äta sten, andligt sett, och "mättar" oss med våld och aktionfilmer eller glitter och glamour.
Själen gråter sig till sömns. Ska det vara så?
Läs mer i Lukas kapitel 4.

"KÄRLEKENS ANDE, HAND I HAND
LÄR OSS SOM SYSKON ATT VANDRA,
SAMMAN OSS BIND MED FRIDENS BAND
HJÄLP OSS ATT ÄLSKA VARANDRA".

Bön-hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar