Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 14 mars 2011

BESIKTNING

Ingen rost!

Känner du som jag att det är lite svårt att pendla mellan det egna lilla livet och de stora världshändelserna?

Det känns som om även jag borde stanna upp nu när Japan kämpar för sin överlevnad.
Samtidigt är det varje människas skyldighet att leva sitt liv, låta hjulen rulla och gräva där man står.
Jag gick en runda i bokskogen och lyssnade på nyhetsrapporteringen.

Reportern talade. Träden talade.

Är leken slut nu?

Det handlar om besiktning.
Besiktning av sina motiv, sina handlingar, sin bil och när man går till tandläkaren.
Men hoppsan, det blev visst lite förväxlingar idag...
Maken skulle besiktiga tänderna och jag bilen, samtidigt som risken för härdsmälta i Fukushima närmar sig...

Jag står inte ut! Jag blir galen!

- Kan ni öppna munnen och spänna fast säkerhetsbältet?
- Här ser det ut som om det har kokat torrt...

Salivsug. I ändan!

- Syster, sätt in salivsugen, ja ni kan stänga av motorn.
- Kylvätskan är slut! Varningstriangeln måste fram ifall ni kör på en älg.

- Och här sitter gummilisten lös vid topplocket, var så god och skölj.
- Nej, spotta inte på energiministern!
Det är inte hans fel att jordbävningen fick amalgamet att lossna.

Fundamenten läcker.

- Underredet är utan rost men här sitter en skruv lös...
- De betonggjutna fundamenten kan omöjligt åtgärdas bara av en tandhygienist.

- Katalysatorn får inte avgasreningen att vara tillräckligt motståndskraftig mot nästa flodvåg.
- Vänster billykta är för riktad för högt, vi måste borra bort lite tandsten här.

- Sköljer ni med fluor? Det räddar många liv i trafiken.
- Ni borstar för hårt.
Emaljen är hotad och munhålan måste rostskyddshandlas omedelbart.

TV-skrot i skogen.

- Doktorn, patienten har kraftiga efterskalv, vad ska jag göra?
- Sätt in en stötdämpare och be honom byta dubbdäcken.

Miljöhanteringsfrågan fick klart underkänt.
Men min bil gick igenom! Besiktningen godkänd.

Någon som vill köpa knäckebrödsprästens Opel Astra -96, 16.000 mil utan rost?
Klarade den detta, klarar den en jordbävning.
Kör så det ryker.

Miljöovänliga hälsningar.
Ovänliga miljöhälsningar, eller kanske
- vänliga ohälsningar? Övertryck, härdsmältan nära.

Helene Sturefelt

Nu ryker smältvattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar