Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 22 mars 2011

FÖR SÄKERHETS SKULL - If...

Träffad av blixten.

Kan man försäkra sig mot döden?
Kan man försäkra sig för livet, att det inte ska bli för svårt eller göra för ont?

Här om dagen ringde jag mitt försäkringsbolag. Vi gick igenom bilförsäkringen och lite annat.
Min gröna opel Astra har rullat troget och jag har bekostat nya skärmar - rostfri!

Livet rullar på.

- Vi rekommenderar halvförsäkring från -99 års modell, sa rösten i luren. Och du har ju en -96:a.
- Jaha.
- Då kostar det bara xxx kr, men med tillägg "värdeextra" kan du få 20% av bilens värde om den blir stulen...
- Jasså.
Rösten fortsatte:
- Jag ser här att vi har talat om 50+ försäkring för din egen del...
- Jodå.
Om han säger något om årsmodell nu så slänger jag luren i örat!

- ... ja du vet om du får en svår cancer eller bryter lårbenshalsen så kan du få 50.000 dagen efter!
- Men jag är utan rost!

Det sa jag inte.
Hur vågade han prata på så?
Blandade han ihop mig med bilen?
Du vet om du krockar och bryter hjulhuset eller får en svår punktering då....

Tänk om jag ramlar ned?

Man kan inte köpa sig fri från oro.
Det går inte att hitta garantier från livets baksida.

Kan inte försäkringsbolaget hjälpa alla övergivna diktatorer i arabvärlden?
- Om fler än tio generaler lämnar dig, då fyller du i en blankett här som garanterar att du får...
Eller:
- Om ditt folk inte tycker om dig längre, eller om någon stjäler ditt folk ifrån dig, så kan du höja din premie idag och värdesäkra ditt hem genom att...

Förankra dig! Hos IF? Eller hos Gud? Både ock?

Så många beslut som bygger på rädsla.
Försäkringsbolagen lever på att vi är rädda. För livet. För döden.
Det är djupt obibliskt.

Jag fick en gång ett litet plastkort - "livförsäkring" - av en kristen ungdomsgrupp. Det stod:
JOH 3:16 - EVIGT LIV.

Det enda som kan få den arma själen att pusta ut, är att ta emot Guds kärlek som driver ut all rädsla.

"Ty så älskade Gud hela världen att Han gav den sin ende son,
för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv."

Den som har evigt liv redan nu i sitt hjärta, behöver inte bomba sitt folk eller vara rädd för att förlora makten.
När detta eviga liv får pulsera runt med de övriga näringsämnena i blodet, kan man ta försäkringsmannens erbjudande med en nypa salt.

Fast han ska ju också leva...

Om Jesus får ta hand om själen så kan ju IF få ta hand om kroppen?

- Ja tack, då tar vi en 50+ också.

Simma lugnt. Lindesnäs.

Rösten lät mycket glad och tacksam.
Hans dag var räddad.
Men det kändes som om jag hade sålt min själ då jag lät min kropp vara värd 84 kr/månaden... för att få ut 50.000 dagen efter om jag får en svår sjukdom...

Vad hjälper det?

Då köper jag en ny bil och kör med gipset så det ryker!

Förlåt mig käre Gud.
De där pengarna kunde jag lagt i kollekten istället.

Osäkra hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar