Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 14 mars 2011

KÄRNKRAFTVERK I JAPAN

Det händer inte.
Sannolikheten att en härdsmälta i ett kärnkraftverk skulle inträffa är så osannolikt liten, att det inte händer.

Minns ni Tage Danielssons bitska sketch om kärnkraftsverksolyckan i Harrisburg?
Men, det händer.

Skit händer, som Jonas Helgesson skulle ha sagt.
Särskilt när människan är inblandad, den människa som inte kan eller vill samarbeta med naturen.

Finns Japan kvar?

Vi vill inte säga Tjernobyl, vi vill  inte lära oss fler nya namn på kärnkraftsorter, men vi måste... Fukushima och ...
Vi vill inte erkänna hur d j ä v l a farligt det är  - det som nu händer i Japan...
Nej, jag svär inte.
Jag beskriver det som händer med rätta ord.

Jordbävningar och efterskalv kan skaka sönder varenda kärnkraftverk...
Pågående leveranser av bilindustrimetaller och olja har inte några hamnar att komma till...
Petrolum-infarkt!

Man ska inte säga: "Vad var det jag sa".
Inte heller "Skyll inte på mig, jag röstade nej" som vi sa på 70-talet.
Men man kan fråga:
- Ni som vill ha kärnkraft, räck upp handen...

Eller som Leif Pagrotsky skrev på twitter:
- Jag är glad att jag stängde Barsebäck.
Det är danskarna också.

Varför är vi så kortsiktiga?
Kan inte denna katastrof i Japan få bli den vändpunkt där "världen"/bensinkunderna/oljeslukarna = vi, säger nej till energi som snabbar på döden?!

Bred är den väg som leder till fördärvet.
Highway to hell.

Jag har inte bråttom.

I Sölvesborg är det alltfler som sätter upp solcellspaneler.
Nån mer? - - -

Darrigt på - marknaden ??

Det finns en yrkesgrupp det är riktigt synd om - de stackars börshajarna... hur ska de klara sig nu när deras möjligheter att sko sig - jag menar arbeta - rycks (ha!) undan?
Tänker de någonsin på de offer, de människor som finns bakom deras förflyttande av pengasiffror?

100.000 borta, döda av jordbävningskatastrofen.
VM i konståkning i Tokyo är inställt.
Liksom hela vardagen.

Gud, hjälp oss att vara kloka och fatta beslut efter din vilja.
Hjälp oss att hjälpa.
Amen.

Nu ska jag åka och besiktiga bilen...
Helene Sturefelt
- som har lite skoskav idag. Aj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar