Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 6 mars 2011

SARA VARGA, SPRING INTE!

Åk för livet.

Vilken underbar låt!
"Spring för livet".
Sara Vargas har skrivit en text och melodi som kommer att bli en klassiker.
Jag ska se till att den blir sjungen i vår kyrka!

http://www.musicvideolife.com/melodifestivalen-2011-sara-varga-spring-for-livet-video_31e593d54.html

Tänk att göra en melodifestivallåt om en relation där mannen slår och kontrollerar...

"Du säger att du har förändrats, att du aldrig menade att slå.
Du säger att det har förändrats, om jag vill så skulle jag förstå..."

Hur många kvinnor har inte hört den lögnen?
Och vad menar den svartsjuka mannen när han höjer handen - att klappa lite?
Oj, ramlade du...

"MAN SKADAR INTE OM MAN ÄLSKAR
VILKET DU FAKTISKT SÄGER ATT DU GÖR."

Is-soffa.

Så sitter vi där i TV-soffan och sjunger och trallar med...
Och röstar fram en låt som måste höras, ända ner i Europa!
Likt domaren Debora i Gamla Testamentet träder hon fram, Sara Vargas, och ger sin knivskarpa analys.

"Jag lever med mina minnen,
och har sår som ingen kan se.
.. att försöka glömma är ingen idé".

Hur länge har mannens krig mot kvinnan pågått?
I Bangladesh kastar de arga männen syra i ansiktet på kvinnan... som får hela sitt utseende sönderfrätt ända in till näsbenet... (Du läser väl Amos livsstilsmagasin, med reportage denna veckan om detta).
Hur länge ska vi tillåta mannens krig mot oss?

Vad har hänt med ansiktet?

"SPRING FÖR LIVET OM DET ÄR DIG KÄRT.
ATT SLÅ TILLBAKA ÄR DET INTE VÄRT.
DU KAN INTE FÖRÄNDRA
DU KOMMER ALDRIG ATT FÖRSTÅ
DET ENDA DU KAN GÖRA - ÄR ATT GÅ."

Men du, Sara, får inte springa ifrån oss, för vi behöver din röst!
I den tramsiga, ytliga Melodifestivalen, där G:son och Kempe producerar meningslösa låtar till ingen nytta, så kommer du som ett ljus från ovan!

Men till alla kvinnor som lever i ett dåligt förhållande - snälla, GÅ!
Detta är motsatsen till den hemska låten "Snälla, snälla, snälla" med Caroline af Ugglas, där mannen var otrogen och kvinnan tiggde och bad att han skulle stanna kvar, trots allt...
Gode Gud hjälp oss!

Vi kvinnor måste hålla ihop i ett starkt systraskap!

Tjej-skridskor.

"Du skadade hela mitt väsen,
sa alltid att jag gjorde fel.
Du klagade alltid på mitt väsen
tills jag inte längre var hel..."

Du man, som slår, hur var du som pojke?
Hur fostrade din mamma dig? Och var var din pappa?
Kritik föder kritik. Kontroll kräver kontroll.

Den här låten har ingen tonartshöjning... tänkte ni på det?
Det skulle liksom inte passa... Snarare en tonartssänkning...
Men ändå stegras texten till livets seger:

"Och jag älskar livet, det får du inte ta ifrån mig.
För om hat är motivet, så finns det inget hat hos mig."

Tonarts-sänkning...

Det här är en riktigt bra söndagspredikan!

Idag är det Fastlagssöndagen och vi inleder fastan med karneval - åtminstone på pappret...
Temat är "Kärlekens Väg" och det är precis det som Sara Vargas har skrivit om!

Att älska livet, trots allt hat man har mött - det är stort.
I ett sådant hjärta bor Jesus Kristus, jodå, han är där bakom aortan och stärker hela ryggraden.
Det är inte allt man behöver veta, för att det ändå ska fungera...

Ungefär som att åka långfärdsskridskor på skärgårdsisen... idag var vi ute vid Saltö.
Vi sprang inte - vi åkte för livet! Och för Sara.

Och långt där ute på blank-isen utspinner sig ett samtal med några långfärdsskrinnare:
- Vi tyckte vi kände igen din röst...?
- Hm... kanske Halv åtta hemma hos mig?
(Hur är det möjligt?! Ute på isen! Utklädd i fulaste kläderna!)
- Du var jättebra med knäckebröden... att vara livets bröd för varandra.

Salt bärkraft.

Ja, det är väl så det ska vara.
Man skadar inte den man älskar.
Man ska vara ett bröd för varann. Nu ska jag gå och ta en tugga på min man... ;)

Varga-hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar