Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 7 april 2011

LIBYEN och LIBANON

Libanesiskt café i kvarteret Haga.

Det är inte lätt med geografi.
Vi måste ju vara uppdaterade när världsnyheterna flödar över oss.
Man försöker hänga med, men ibland blir det fel.

Som i helgen då vi var i Göteborg.
I Hagakvarteren finns det gott om cafeér och mysiga ställen.

- Libanesiska specialiteter, det blir fint! Här går vi in.

Vi förflyttades till 50-talet och ner till Nordafrika - eller är det Mellanöstern?
Libanon eller Libyen...

Gamla radioapparater.

Jag var hungrig och blandade ihop begreppen.
Men för att visa min trevliga artighet sa jag ändå:
- Det är ju roligt att få visa sitt stöd till ert folk på detta sätt.
- ?
- Vi önskar ju att det ska bli en fredlig upplösning av revolutionen, försökte jag.

Caféägaren log och fattade ingenting.
Inte jag heller, men sa:
- Hur mår ert folk?
- Lite upp och lite ned...

Dubblett i Goddag Yxskaft!
Så pinsamt.
Men pajerna var utmärkt goda och vi fick en trevlig stund tillsammans.

Mangopaj med libanesisk snötopp!

När jag kom hem tänkte jag efter.
Libanesisk är inte detsamma som libysk...
Aha, de var alltså inte landsmän från Libyen, som just nu kämpar mot Gadaffi, de var libaneser från Libanon, norr om Israel.

Det borde jag ju veta, så många gånger som vi läser om Libanons cedrar i Gamla Testamentet!

Du är säkert inte lika okunnig som jag, men visste du att Libanon betyder "den vita" på hebreiska?
En 160 km lång bergskedja, 2050 m hög, dominerar dettta lilla land, som ofta har vita snötoppar - ungefär som skidbacken i Hestra när vi satt på tåget hem från Göteborg i måndags...

Skärp dig, nog ser du skidbacken vid lyktstolpen?

Jag läser att vid foten av denna bergskedja fanns förr i tiden stora vingårdar och längs bergssluttningarna låg täta skogar i terrasser.
Libanons cedrar var välkända och omtalade. Detta land var öknens motsats.

"Ymnigt må säden växa i landet, ända till bergens topp.
Dess frukt må susa likt Libanons skog..."
Psaltaren 72:16

Cedrar - kan man känna en talldoft då?

"Den rättfärdige grönskar som ett palmträd,
som en ceder på Libanon växer han till".
Psaltaren 92:13

Jag vill gärna vara som en ceder!
Den är motsatsen till vår tids hysteriska ungdomsideal, då man inte bör vara äldre än 17.
Fy sjutton!
Tänk att aldrig få mogna, att alltid vara ung och dum...

"Ännu när de blir gamla, skjuter de nya skott, de frodas och grönskar,
för att de skall förkunna att Herren är rättfärdig, min klippa,
Han i vilken orätt inte finns."
Psaltaren 92:15-16.

Inte ceder. Vad är det då?

Det låter ju precis som min vän Birre Grefbäck i Vadstena.
Har hon fyllt 80 år?

Birre har använt Martin Lönnebos frälsarkrans och under flera år utarbetat meditativa frälsarkrans-andakter i Heliga Birgittas Klosterkyrka.
Fastän skinnet är skrynkligt likt barken på ett cederträ, är livskraften till goda idéer flödande.
Hon är ett hoppfyllt föredöme för mig.

Finns Libyen omnämnt i Bibeln?

Jag söker och finner i Apostlagärningarnas kap 2:10 berättelsen om när Helig Ande utgjöts över lärjungarna den allra första pingstdagen.
I Jerusalem bodde fromma judar, som kom från hela den då kända världen.

"När dånet ljöd samlades hela skaran och förvirringen blev stor när var och en hörde just sitt språk talas.
Vi är parter, meder, elamiter, vi kommer från Mesopotamien, Judeen och Kappadokien, från Pontos och Asien, från Frygien och Pamfylien, från Egypten och trakten kring Kyrene i Libyen.
Vi har kommit hit från Rom, både judar och proselyter, vi är kretensare och araber - ändå hör vi dem tala på vårt eget språk om Guds stora gärningar."

Med tanke på dagens situation i denna del av världen, är det stort att tänka på hur Guds omsorg ville nå perserna i nuvarande Iran, liksom turkarna och araberna...
Det är som om Lukas, som skrivit Apostlagärningarna, ville visa hur kristendomen nu skulle spridas vidare.

Jag skulle, i min religionsdialog på bussen, vilja påminna de iranier och araber jag möter om Guds kärlek till alla folk.
Ty så älskade Gud hela världen..

Lärjungarna, som alltså "talade i tungor" - inte som ett sludder utan som fullt begripliga språk, bortom sin egen förmåga - väckte många frågor:

"I sin häpnad visste ingen vad han skulle tro och de frågade varandra:
- Vad betyder detta?
Men andra gjorde sig lustiga och sa:
- De har druckit sig fulla på halvjäst vin."
Apg 2:12.

Drucken på vattenpipa?

Men jag har aldrig hört någon drucken prata begripligt, varken på svenska, göteborgska eller skånska...
Ständigt dessa bortförklaringar när Gud är verksam... fastän det är just det vi längtar efter!
Gud, kom och berör oss!

Så sitter vi där i vår egen kyrka, och vi kommer från Blekinge, Östergötland och Danmark, och var och en får höra hur Gud löste Jesus Kristus ur dödens vånda och lät honom uppstå, eftersom det inte var möjligt att döden skulle få behålla honom i sitt grepp.
Apg 2.24.

Hur ska jag bota min dåliga geografiska känsla?
Måste nog åka dit...
Vågar man åka till Turkiet?
Om Helig Ande skyddar oss och leder oss så...

Guds frid till alla folk.
Eder cedertorra Helene Cederfelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar