Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 24 april 2011

PÅSKDAGEN MED GLÄDJE


Liv!

GLAD PÅSK alla vänner, kända och okända läsare!
Just idag spricker björkens "musöron" ut och grönskimrar med sitt livfulla klorofyll.
Björkarna är ambassadörer för Uppståndelsen.
Tro inget annat!

DINA HÄNDER ÄR FULL AV BLOMMOR
VEM VAR DET DU TÄNKTE ATT GE DEM TILL?

Vad skulle du har gjort om du varit en av kvinnorna vid graven där de lagt Jesus.
Tänk dig själv, du kommer dit, full av sorg, hela ditt liv är slaget i spillror och ditt hopp om befrielse är grusat.
De har korsfäst den du älskade...

Korset vändes till seger denna dag.

MINA BLOMMOR VAR TÄNKTA FÖR KRISTI GRAV
MEN HAN FANNS EJ DÄR OCH HANS GRAV ÄR TOM.

Det går inte att föreställa sig den chock och bestörtning de upplevde då ängeln frågade:
- Varför söker ni den levande bland de döda?

Var Jesus levande?
De hade ju själva sett hur soldaterna punkterade hans lunga och hur han gett upp sin anda.
Men vem är det som står där i trädgården?
- Vet du var de har lagt honom, frågade kvinnorna trädgårdsmästaren.

Men det var ingen trädgårdsmästare. Det var - Mästaren själv!
Jesus, själens trädgårdsvårdare nr 1.

HALLELUJA, HALLELUJA.

De kände inte igen honom förrän de hörde hans röst.
Jesus sa hennes namn:
- Maria!

Då. Då öppnades hennes ögon och hjärta och hon såg...

Nämnd vid namn.


Det är precis så det är, tänker jag.

Vi måste erfara att Gud säger vårt namn... för att bli berörda.
Vågar du lyssna inåt och höra att Jesus viskar ditt namn?
- Eva... Karin.... Peter... Susanne... Yngve... Siri...

DINA LÄPPAR ÄR FYLLDA AV GLÄDJE
SÄG, VAR KOMMER GLÄDJENS SÅNG IFRÅN?

Efter den mäktiga högmässan hade vi ett dop i kyrkan.
Släkten samlades i ring runt dopfunten. Kristusljuset lyste.
Alla barnen fick vara med och välsigna vattnet, det heliga, med sina utsträckta händer...
Den stora Närvaron var där.

HAN SOM LEVER NU GER OSS GLÄDJENS TON.

Så nämndes barnets namn tillsammans med Guds namn.
- Lilly... Jag döper dig i Faderns och Sonens och den helige Andes namn!

Storasyster Amanda delade ut påskliljor.


Nämnd vid namn.
Måtte vi alla påminna oss om detta.
Gud känner vårt namn, vår person och vår längtan.
Den Gud jag lever i och verkar för, känner mitt namn... det är stort!

Samtalade med en buddhist en gång. Han såg tom ut när jag berättade detta.
- Buddha vet inte mitt namn...
Nä, och de sköna utsträckande yogarörelserna hjälper dig kanske inte närmare heller, även om din kropp blir vårdad.

Jesus hade också behövt lite massage idag...
Tack Gode Gud för denna enorma styrkedemonstration mot döden!!!

Påsktårta med glada marsipan-lärjungar!


DINA ÖGON ÄR FYLLDA AV GLÄDJE
SÄG, VAD HAR DE SETT FÖR ATT FÅ SÅNT LJUS?

DE HAR SETT HUR VÅRT LIV FICK EN MENING.
JESUS FYLLER MÖRKRET MED LIV OCH LJUS.

Varje söndag är en påskdag. Året runt.
Det är en sådan triumf att få leva nära Kristus.
Mitt i en värld som ropar som aldrig förr efter ljus och mening.

Så hör dopet ihop med påsken - genom död till liv.
Jag älskar att fira påsk!
I kyrkan och med storfamiljen hemma.

VÅRA ÖGON ÄR TILL FÖR ATT SIG DIG
FORMA VÅRA HÄNDER TILL TJÄNST OCH BÖN.
Sv Psalm 154.

Jag, en vitsippa.

HALLELUJAHÄLSNINGAR från er Helene,
som ska pilgrimsvandra på Aspö imorgon.

1 kommentar:

  1. hejsan Helene. Alltid lika ljuvligt att läsa om allt du skriver du om.. Fick mig en liten tankeställare när jag läste om blommorna som hon ville lägga vid Jesus grav fast då var den tomm....Jag minns en dröm som jag hade strax efter min mammas bortgång. Jag minns att jag kom hem till min barndomsgata och där stod folk i ring och i mitten stod min mamma. Hon var sig lik men med en ung kvinnas kropp..Jag stod och ropade men hon hörde mig inte men alla andra hörde mig och sa att hon var i liv igen och jag såg att hon gick bortåt med en fin sommarklänning. Jag vaknade gråtandes och visste inte om det var sant eller en dröm och tänkte att jag orkar inte gå igenom en begravning till. Denna dröm kan jag aldrig glömma. Tack för alla fina berättelse. Kram

    SvaraRadera