Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 22 maj 2011

JESUS BER FÖR OSS

Hjärtats samtal.

Hur bad Jesus?

Det mullrar ute. Ett åskoväder från Skåne är på väg in över Blekinge.
Eller är det aska från Island?

Igår vaknade ännu en vulkan och en enorm pelare med aska förflyttar sig nu...
Är det domedagen ialla fall?

Vulkan i turkiska Galatien

På kyrktrappan satt några grabbar och åt glass:
- Hallå prästen! Domedagen skulle ju komma ju!

Jag böjde mig ned och plockade glasspapper som kajorna dragit upp ur papperskorgen.
- Ingen kan säga när den dagen skall komma!
- Men han hade ju läst i Bibeln ju, sa en av dem och slickade vidare.
- Den som försöker säga ett datum har alltid fel, svarade jag. Bibeln ger oss ett kännetecken: att kärleken skall kallna mellan människor...
- Jaha...
- ... och att naturkrafterna ska bära sig konstigt åt. Men något datum finns inte.

Jag önskar de hade följt med in i kyrkan och fått höra de starka orden ur Johannes evangelium, om hur Jesus ber för oss:

JESUS SA:
- JAG BER FÖR DEM. JAG BER INTE FÖR VÄRDLEN, UTAN FÖR DEM SOM DU HAR GETT MIG...

Du är väl med på bussen?!

Tack Jesus, vi behöver din förbön mer än någonsin. Hur ska vi orkar vara kvar här på jorden med så många hot runt omkring oss?
Ta oss här ifrån!
Nej, lyssna här hur Jesus ber:

- JAG BER INTE ATT DU SKALL TA DEM UT UR VÄRLDEN,
 UTAN ATT DU SKALL BEVARA DEM FÖR DET ONDA.

Gud vill att vi ska vara kvar här... och arbeta för bättre miljö... och rättvisa, omtanke och ...

Jag tänker på de Afghaniska kvinnorna som varje vecka demonstrerar mot regeringen:
- Var är våra barn?!
De ger inte upp. De är kvar i en ond värld och lever på hoppet att sönerna ska vara vid liv.
De står på livets sida, vilket inte maktens män gjorde, då de kidnappade sönerna.

Jesus, det starkaste namnet.

- BEVARA DEM I DITT NAMN, ber Jesus.

Jesusnamnet är det starkaste namn vi kan uttala. För detta namn flyr ondskans andemakter och värme och glädje sprider sig i kroppen.

In i Fredrikskyrkan kom två män och två kvinnor från Pakistan.
- Can we take a photo?
Javisst! Jag pekade och visade dem lerfigurerna med Jesus under påskveckan.
De gick runt och fotograferade. Medan kvinnorna med sjal satte sig framför uppståndelsescenen... hjälpte de pakistanska männen till att göra iordning agendorna!

- Can you pray for us? frågade de plötsligt.
Jag lade händerna på dem....
- ... in the name of Lord Jesus Christ...
- Amen, viskade de och bugade, med ett leende.

Kvällssol i Fredrikskyrkan.

Gud, bevara dem i ditt namn - kvinnorna i Afghanistan, dessa besökare från Pakistan och - vänta nu, nu kommer det några till...

Tre tjusiga kvinnor stod på kyrktrappan.
Det visade sig att de kom från Paulus-landet, Turkiet!
Jag blev överlycklig!
.. och berättade att jag var där för två veckor sedan.

Geografin krympte och det var som att träffa välbekanta vänner. De ville veta vad jag hade ätit:
- Dolmar!
- Best in Sweden is the ice-creme! svarade de.
Jag välsignade dem - de var säkert sekulariserade muslimer, men det är oviktigt - och berättade om Paulus och Nya Testamentet som utspelades i Turkiet för två tusen år sedan.

Gurk-dolmar. Bäst!

- HELGA DEM GENOM SANNINGEN, bad Jesus.
DITT ORD ÄR SANNING.

Helga, göra helig, dra in i den heliga gemenskapen, in mot Gud som är HEL.
Att läsa Guds ord är den mat min själ behöver varje dag.
Mellan bokstävernas trycksvärta bor sanningen... där anar jag kärleken...
..- den som går över alla gränser och drar oss så nära Gud "att han blir livet i vårt eget liv."

Inom loppet av en timme fick detta bibelord gå i funktion på ett underbart sätt!
Glassätande grabbar, pakistanier, turkar, och en busslast norrmän - nu räcker det!

När Jesus avslutar sin förbön så anger han också syftet:
- FÖR ATT DE SKALL FÅ MIN GLÄDJE HELT OCH FULLT.

Det är det som det går ut på - glädjen!
Fastän världen kan hata oss för att vi går mot strömmen, så finns det en oerhörd glädje mellan människor när vi möts på riktigt.

Att styrka varandra så här, gör att det känns möjligt att orka stå ut i den här onda världen.
Jesus-namnet är ett skydd, en styrka och en glädje.

Jag konstaterar lite torrt att Jesus inte ber någon omogen begärbön, inte heller en tjatig bön, inte en hotfull bön och inte en bön med villkor:
- Om du gör så och så Gud, så lovar jag att...
Nej, nej!

Jesus samtalar med sin himmelske Far i bästa samförstånd.

Ser du det röda?

Till aftonbön ikväll ber jag med ord från Psalm 213:

"Att bedja, det är kraften att försaka,
att mitt i stormen vara trygg och still,
och visa alla "varför" fast tillbaka,
i lugn förtröstan att Gud så vill...."

Nu kommer regnet.
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar