Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 14 juni 2011

"JAG ÄR MUSSE"

Musse Pigg - vilken religion har han?

På lunchen gick jag in i min favoritaffär för att köpa lite gott te.
Jag tror ju att jag kan gå anonym i stan...
Kunden före stod och pratade med den trevliga affärsinnehavaren och han vände sig och frågade mig rättframt:
- Jag har sett dig någonstans... är du kändis?
Affärsinnehavaren gav upp ett gapflabb och jag fick erkänna mina bravader i "Halv åtta".

Jag blir alltid lika generad, men har förstått att detta är en "dörröppnare" som Gud gett mig.

Mina knäckebröd!

Nu utspelade sig ett långt samtal om TRO.

I bästa "katekumenats-stil" berättade jag vad jag har funnit (alltså inte vad andra ska tro...).
- Kan man inte plocka lite här och lite där? Lite Buddha och lite Jesus..?
- Jag kan inte det, sa jag.

Och förklarade hur jag testat alla religionerna på de fyra värstingfrågorna:
Lös problemet med skam, skuld, synd och död - till dig ger jag mitt hjärta och liv!
Han heter Jesus Kristus.

Mannen sa:
- Jag är "blatte" och "musse", och jag tror inte på nåt, inte på islam inte på kristendomen heller. Jag har fullt upp med att jobba och tjäna pengar. Men ni verkar lite mildare på något sätt...

Sen berättade han för mig sin upplevelse av islam i sitt hemland:

- De ljuger, alla affärsuppgörelser är ofta med religionen inblandad. Mullorna vill ha makt och styr oss.
Muhammed hittade på allt som en enda affärsuppgörelse! Till och med detta att man skulle ta av sig skorna utanför moskén.
- Men det är väl bra, försökte jag, det är ju ett sätt att visa hänsyn och respekt.
- Va? Hänsyn? Har du stått på knä och bitit i mattfransarna och haft svettiga fötter framför dig?! Dessutom stjäler de ens skor!! Hos er får man iallafall gå in med skorna på.

Var är mina skor? Utanför en moské i Turkiet.

Jag var tyst och lyssnade.
En musse talade.
Eller rättare sagt en sekulariserad muslim som inte ville veta av hyckleriet bakom.
Det vill ingen av oss, oavsett religion.

- Ta det här med grisarna, till exempel. Där finns bara vildsvin, inga sådana här snällgrisar som ni har. Bara för att skilja ut sig sa Muhammed att de inte skulle äta gris. Vad spelar det för roll?

Han fortsatte:
- I hemlandet säger jag "tala sanning", men de ljuger.
Det här med kvinnor till exempel:
Alla kvinnor är någons dotter, syster, moster eller faster - hur kan de då "sätta på den ena efter den andra" men sedan kräva att den de ska gifta sig med ska vara oskuld??! Dubbelmoral! Lögner.

Lång transport till Troheten.

Jag berättade om Guds kärlek såsom Jesus har visat den:
- Han älskar oss tillbaka till Gud, förlåter skulden, upprättar från synden och besegrar döden.
De fyra värstingfrågorna får sitt svar, i en person som är sann Gud och sann människa.

Lunchrasten var förlänge sedan slut.
Det var dags att betala.
Vi hade haft en mycket givande stund, lyssnat, lärt och fått nya perspektiv.

Respekt till dig "musse" över det du berättade.
Du är en Pigg Musse.
Och Guds frid till alla er muslimer, som längtar efter att slippa vara rädda för en straffande Gud.
Det finns En som är Kärlek till sitt väsen, och som är trofast och pålitlig.

Min bön ikväll riktar sig till folket i Syrien...
"To hell with the devil!"
http://www.youtube.com/watch?v=KubgMDSMXfI

Guds frihet bryter in.

Nu väntar en kopp kvällste.
Godnatt du märkliga värld.
Helene Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar